Zastanawiałem przez dłuższa chwilę jak mam zatytułować swój dzisiejszy wpis.
I przypomniałem sobie bardzo stary polski film „ Jak rozpętałem drugą wojnę światową” .
Zupełnie przypadkowo główny bohater Franciszek Dolas ( Marian Kociniak )spowodował konflikt światowy i wybuch II wojny światowej.
Ja się czuje trochę podobnie, bo być może za jakiś czas ktoś napisze że to ja spowodowałem ten krach na giełdzie , ciągle pisząc i pisząc o nim.
Nie dość że piszę ciągle o tym krachu ( a tutaj jak go nie ma , tak nie ma )to jeszcze podaje jakieś irracjonalne poziomy docelowe spadku np. indeksu WIG.
Ale teraz na poważnie wracając do tematu chciałem się z wami podzielić swoimi aktualnymi spostrzeżeniami dotyczącymi sytuacji na giełdzie.
Każdy z nas ma inna metodę do analizy i prognozowania tego co dzieje się na rynku.
I bardzo dobrze. Bo na bieżąco można weryfikować na ile te nasze narzędzia sprawdzają się.
Sławek ma swój sposób bo opiera się na psychologii , Damian który patrzy się na rynek kontrajańsko, czy Michał który ma tez swój sposób .
Piszę o waszym sposobie podejścia do rynku tylko tak przykładowo dlatego nie rozliczajcie mnie za słowa.
Ja też mam swój sposób , a chodzi mi o analizę techniczną w oparciu o którą opieram swoje prognozy.
To co obecnie widzę na rynku to można to podzielić na rynek polski i amerykański.
Na naszym rynku WIG od 17 X br. buduje formację korekcyjną a/b/c .

Na rysunku przedstawiłem jak ja to widzę. Oczywiście nie muszę mieć racji ale jak zwykle czas to wszystko zweryfikuje.
Korekta a/b/c na WIG rozpoczęła się 17 X br. W dniu 23 X WIG spadł do poziomu 68 128 pkt. tworząc falę „a”.
W dniu 6 XI zakończył wzrost na poziomie 72 823 ustanawiając i kończąc falę „b” korekty.
Jeśli moje przypuszczenia będą prawidłowe to w najbliższym czasie WIG spadnie do poziomu 65 590 ustanawiając falę „c” po czym nastąpi chwilowa korekta i będzie kontynuował spadek pokonując poziom wsparcia wyznaczony na poziomie 65 590 pkt.
A co się stanie w najbliższej przyszłości z naszym WIG tego nie wie nikt , ale prognozować każdy może.
Trochę inaczej wygląda sytuacja na DJI .

Ale to tez są tylko moje przemyślenia i prognozy.
Każdy z nas sam wybiera sobie swoich doradców i sam podejmuje stosowne kroki.
Ja opisuje jak ja to widzę i jak sam inwestuje.
Na wykresie indeksu DJI widzimy że został pokonany poziom 34 109 który jest z mojego punktu widzenia bardzo ważnym poziomem zarówno wsparcia jak i oporu.
Poziom ten został ustanowiony na indeksie DJI w dn. 12.12.2022 i jest w mojej ocenie zakończeniem korekty trójki a/b/c która utworzyłaś się na przestrzeni listopada i grudnia 2022.
W mojej pierwotnej ocenie trójka ta miała być tzw. latarnia morska dla DJI i po niej powinny się rozpocząć spadki.
Ale tak się nie stało. Jak to zwykle na giełdzie bardzo często nasze prognozy nie sprawdzają się w 100%.
Ale nie tak do końca.
Poziom ten tzn. 34 109 był przez ok. 7 miesięcy był ważnym poziomem wsparcia i oporu by ostatecznie w lipcu br. został pokonany i ustanowił nowy szczyt 31.07.2023 na poziomie 35 629 pkt.
Ale co dla mnie nie jest bez znaczenia ponownie na tym szczycie została ustanowiona podobna trójka korekcyjna a/b/c jak w grudniu 2022.Nazwałem ją drugą latarnia morską dla DJI.
Od tego czasu indeks zaczął ponownie spadać przebijając poziom 34 109 pkt.
A w ostatnich dniach ponownie poziom ten został pokonany.
O co tu chodzi ??????????
Strasznie to skomplikowane. Pewno niektórzy z was nie dotarli nawet do tego miejsca mojego wpisu .
Bo kto by się tam przejmował jakiś tam prognozami amatora inwestora.
Ale diabeł tkwi w szczegółach. I jak wielokrotnie już pisałem zawsze patrzę na rynek zarówno w skali mikro i makro.
Teraz aktualnie w skali mikro , ale zawsze gdzieś tam z tyłu głowy zawsze mam w pamięci skalę makro.
Może się zdarzyć taka sytuacja że DJI jeszcze trochę urośnie , podczas gdy nasz WIG będzie kontynuował spadek.
Podsumowując:
Uważam że zarówno nasza giełda i indeks WIG zawraca po tzw. hossie która rozpoczęła się w październiku 2022 ( w mojej ocenie to jest tylko korekta ).
To samo dotyczy indeksu DJI.
Strasznie się rozpisałem bo starałem się szczegółowo to opisać. Pewno niewiele osób czytających ten wpis dotarła do końca , ale chciałem przedstawić dokładnie swój punkt widzenia .
Szczegóły są bardzo często bardzo ważne.
Widzę że do analizy rynku prawie zawsze używasz korekty płaskiej abc gdzie fale b jest wyżej niż a.
Dlaczego tak zawsze rozmieszczasz fale. Korekta płaska rozszerzona jest prawie zawsze w rynku byka
A jak nazwać ta fale impulsu przed fala a.
Może się okazać że to jest kolejna fala 1 i teraz tworzy się korekta abc gdzie na wykresie czterogodzinowym widać to dobitnie
R.Prechter nazywa taką trójkę korekcyjną falą płaską rozszerzoną ,patrz “Teoria fal Eliotta ” R. Prechter, J.Frost strona 37 diagram 1.33.
Taka korekta występuje zarówno na rynku byka jak i niedźwiedzia.
Pytanie do prowadzącego Bloga:
Ile lat posługujesz się analizą techniczną, mając równocześnie zajętą pozycję na kontraktach terminowych – 3, 5, 10, 20, 30 lat???
Z góry dziękuję za odpowiedź.
pozdr.
Ostatnio 2 lata
WIG już mniej niż 3proc od szczytu wszechczasów.
A 3 proc to dzisiaj nawet urósł.
Czy to nadal bessa?
DJIA też powyżej 34000. A zatem argumenty za tym, że Twoje rysunki nie do końca się sprawdzają.
Najgorzej, że Ty nie patrzysz obiektywnie na rynek tylko ciągle szukasz na siłę argumentów za swoją tezą. Pytanie kiedy uznasz, że tą teoria idzie do kosza?
Bo obecnie przy tej siłę rynku i bliskim końcu roku to chyba jedynie jakąś katastrofa może rynek zawrócić. Ale to jak czekanie na wygranie w totka …
Rynki bardzo często w ostatniej fazie wzrostów wpadają w histerię.
To nie jest normalna hossa .Hossa buduje swoje fundamenty bardzo mozolnie i bardzo długo.A tu mamy do czynienia z histerią a nie hossą.
Dzisiejsze wzrosty po 4 % nie maja nic wspólnego z hossą.
Zwróćcie uwagę jak się zachowuje DJI ,od 27 X br. to jest praktycznie pionowa linia.
Czy to jest hossa ??????
ATH dla WIG jak i DJI nie zostały jeszcze pokonane więc trzeba się uzbroić w cierpliwość.
Dobrze że każdy z nas interpretuje to po swojemu na bieżąco.
Potem można to będzie zweryfikować.
Albo wyjdę z tego z tarczą albo na tarczy.
Innej opcji nie ma.
Technicznie to już wychodzisz z walki na tarczy. Dzisiaj musisz dopłacić do depozytu bo licząc od końca października masz ponad 4k mniej. Więc albo dopłacasz dalej albo zostajesz z 1 pozycja czyli w praktyce jesteś niemal wyzerowany. Wiadomo, nawet jak mwig40 dojdzie do 6000 to możesz pisać, że jeszcze nie zamknąłeś więc może się odwrócić.
Ale teraz policz ile musi rynek spaść abyś w ogóle odrobił te straty. Masz aktualnie ponad 18k straty.
“Rynek może znacznie dłużej zachowywać się nieracjonalnie niż my będziemy wypłacalni”
Dobrze to nie wygląda https://pbs.twimg.com/media/F-Yr7YwWgAAn16N?format=jpg&name=small
Na końcu zawsze jest inaczej niż wszyscy myślą https://bithub.pl/gospodarka/raport-tygodniowy-swiatowa-gospodarka-zachowuje-sie-inaczej-niz-przewidywano/
Autor pisze “Światowa gospodarka zachowuje się inaczej, niż przewidywano”
Myślę że bardzo trudno przewidzieć co się będzie działo w gospodarce światowej.
Gdyby to było proste to mielibyśmy samych milionerów wśród osób inwestujących na giełdzie.
A to wiadomo że nie jest możliwe.
Ale wszyscy pewno szukają przyczyny dlaczego tak się dzieje.
To że obecnie stopy procentowe w Ameryce i nie tylko spadają , lub zaczną spadać to dla mnie żadna tajemnica.
Pisałem o tym
7.10.2023 w wpisie “Drugie dno na wykresie stóp procentowych Fed”,
17.02.2022 – “Fed”
25.03.2023 -” Fed 2 …i co dalej”
Fed nie steruje rynkiem tylko podąża za nim.A to jest zasadnicza różnica.Kijem rzeki nie zawrócisz( możesz jedynie poddać się jego nurtowi i podążać z nim).
Jakie będą tego konsekwencje ,czas pokaże .
Z drugiej strony to wyobraź sobie że są frajerzy którzy zainwestowali jednorazowo wszystko w sp500 tuz przed 2020 (sp500 = 3300) czy w 2007 czy 2000 (sp500=1500).
Jacy frajerzy.O czym ty mówisz.
Nie mów ile ktoś mógł w tym czasie zarobić tylko powiedz ile ty zarobiłeś.
A jakieś tam opowiadania że w tym czasie można było zarobić na spółce X 50 razy więcej to każdy głupi potrafi to tak przedstawić po fakcie.
Co było każdy widzi.
Powiedz jakie masz zamiary inwestycyjne na najbliższy rok , i za rok zweryfikujemy to.
Jakies 9% na rok tylko od 2011 roku. Wiekszosci indeksy (usa, chiny, indie, australia). Tak też będę w wiekszosci inwestował.
Ale jak chodzi o indywidualne firmy to:
Najbliższy rok może być ciekawy dla Chin.
Tu mysle ze będą największe zyski.
Indywidualne akcje na ten rynek to 9988 Baba lub 0700 Tencent. Osobiście to wolę inwestowac w nie na gieldzie w Hong Kongu niż nyse.
USA: Waste Management, Berkshire Hathaway, Google, Lockheed Martin – Chyba Google najmniej ryzykowny żeby dokupic.
Australia/Usa – Ruda żelaza i miedź poszły w gore więc pozostaje tylko zbierac dywidendy z Rio Tinto i BHP.
Zero zlota, srebra czy krypto.
Te 9 % to czas przeszły.
A inwestowanie na dzisiaj to czas przyszły.
To zasadnicza różnica.
Piszesz zero złota i srebra.
Znowu oceniasz wszystko wg tego co było.
A inwestowanie dzisiaj to czas przyszły.
Jeśli jesteś pewny że to co się wydarzyło w czasie przeszłym , ponownie powtórzy się w przyszłości ,to wydaje mi się że jesteś po stronie tzw. większości.Przecież wszyscy to widzą.
A większość nigdy nie ma racji.
Strasznie to skomplikowane.
Mozliwe, ja sie trzymam jednak okreslonej, prymitywnej strategii. Zawsze kupuje co miesiac (konto emerytalne). Zawsze też dokupuje jak są jakieś spadki (konto poza emerytalne). Z czasem zyski (dywidendy) z takiego inwestowania przerosly wplaty miesieczne a za 10-15 lat moga byc wieksze niz zarobki z normalnej pracy. Skoro wiekszosc nie ma racji to dlaczego sam dalej shortowales po spadkach a po dużych wzrostach nie dokupujesz nowych shortow?
Znowu mówisz o czasie przeszłym.
Po tych ostatnich dużych wzrostach mam duże straty.Po drodze zamykałem pozycje żeby otrzymać się na rynku.
Bardzo rzadko dokładam do depozytu aby pokryć straty.To jest ostateczność.I tak się tez teraz stało.
Nigdy nie sugeruje się większością mając na uwadze inwestowanie.
Dla mnie wyznacznikiem do inwestowania jest AT .
Tak naprawdę trudno jednoznacznie okreslić co to jest ta większość.
Dla mnie większość to inwestorzy indywidualni ,początkujący ,zaawansowani ,mali i ci z dużymi portfelami ,nawet te tzw. grube ryby,dyplomowani analitycy i doradcy inwestycyjni z mniejszym i dużym doświadczeniem, doradcy z dużych banków światowych itp.
To jest większość. Sam widzisz że to jest skomplikowane.
Jeśli wszyscy o czymś wiedzą to znaczy że to jest już nieaktualne.
Tak ja to widzę.
Powtórzę więc że posługuje się AT w czystej formie.Zjawiska okołorównikowe mnie nie interesują.
Nie wynika to z mojego widzimisię tylko z obserwacji rynku.
Bo admin to analityk samouk.Stworzyl też własną AT .To że przedmówca mówi o przyszłości a ty o czym mówisz chyba też o przyszłości.
Zakładasz że tym razem zarobisz a skąd ta pewność skoro twoja AT dała ci tylko straty nic poza tym.
AT można kreować i interpretować na sto różnych sposobów.Kazdy widzi to samo a gdzie zagra sternik to on tylko wie.Na pewno tam gdzie tzw większość sie nie spodziewa ale zgodnie z AT
Moja opinie o AT znasz – bzdura. Doszukiwanie się sensu w chaosie. Rownie dobrze można by się haruspicja kierować…
Nawet zakladajac ze AT dziala i jest nieomylna to wskazywala by ze albo gieldy pojda w gore, dol lub bok. Twoja AT zawsze wskazuje na straty… wskazuje na straty i jest zgodna z większością opinii po spadkach i wskazuje na straty po wzrostach i jest niezgodna z opinia wiekszosci. Powinienes sie nad tym zastanowic i przemyslec strategie/analize. Trzymam jednak kciuki ze te spadki przyjda i uda Ci się odrobić straty a mi coś dokupic taniej.
Gamę over
https://forsal.pl/finanse/gielda/artykuly/9350410,rekord-na-gpw-indeks-wig-przebil-swoje-historyczne-maksimum.html
Admin czas kończyć te farsę .
Pisane parę miesięcy temu ,że wszelkiej maści wieszczy rynek szybko weryfikuje i stało się tym razem.
A gdzie chciwość zaprowadzi tego nie wie nikt przez lata świetlne byliśmy słabi lub najsłabsi na globie do funduszu akcji polskich płynie ogromną kasa
80 kilo na wig w pełnym zasięgu a jak to byśmy przebili to i ponad 100 kilo jest w zasiegu
Indeks WIG nie pokonał swojego ATH.
Autor artykułu się myli.
A jeśli chodzi o tę farsę ,to przecież nie musisz śledzić i czytać mojego bloga.
Są na pewno takie z którymi się zgadzasz.Więc po co tracisz czas na moim blogu.
🙂
0,08 tyle zabrakło do rekordu wszechczasów na wig.Sadze ,ze nasz rynek jest na takim gazie że to jest kwestia czasu jak ten rekord będzie pobity.Dobrze ,ze nie gram na kontraktach gdyz to co podpowiadała AT na wykresie czterogodzinowym tzw RGR linia szyi była już naruszona a drugi dzień to już kosmiczny wzrost negacja tej formacji i zapewne na predce zamykanie krótkich pozycji spowodowało taki odjazd.
Kiedyś pisałem o poziomach 2300-2350 na wig 20 tez juz o włos.Gdy w lipcu indeks dochodził do 2200 nastapiła korekta z objeciem bessy w sierpniu.Ta formacja tez jest już zanegowana bo poziom zostal przebity .
Siła naszego rynku inwestorów zagranicznych jest porażajaca gdyz grają tylko na dwóch liniach w 20 i mwig ,Małe podmioty swig i new connect kompletny bezruch
Jak dla mnie bardzo ciężkie czasy.
Ale to jeszcze nie koniec świata.
Taka przynajmniej mam jeszcze nadzieję.
Ja wiem, że jestem tutaj z grona krytyków ale szanuję bloga, że nie ma cenzury oraz jest opisane przez autora jak wygląda stan konta itp.
Wiec pytam jakie ma podejście? Dopłata do depo i uratowanie 2 kontraktów czy już jedynie 1 został?
Cały czas ATH na WIG i DJI nie zostało pokonane więc z mojego punktu widzenia i AT dla mnie ta tzw.hossa od października 2022 to jest tylko korekta.
Wszyscy wiemy co to jest podwójny szczyt na AT.
Wygląda na to że taki buduje nam się na WIG-u.
Oczywiście że nie mogę być tego pewny w 100 % , ale patrząc na to co się dzieje w ostatnim czasie na WIG i DJI jest to jak najbardziej możliwe.
Sytuacja jest dla mnie bardzo trudna i podbramkowa , ale dopóki ATH na WIG-u i DJI nie zostanie pokonane to to co pisze od dwóch lat ma sens.
Jak te poziomy zostaną pokonane to nie mam odpowiedzi na to co się będzie dalej działo , bo wymknie się to z mojej kontroli.
Z dużym prawdopodobieństwem będę musiał zamknąć pozycje , i zastanawiać się nad tym co się faktycznie dzieje na rynku.Ale ostateczną decyzje podejmę dopiero jak tak się stanie.
Ale jeśli rynek zawróci i będzie spadał to moja długoterminowa prognoza jest jak najbardziej aktualna.
Dopłacam do depozytu i utrzymuje 2 krótkie.
Bardzo dobrze że osoby czytające tego bloga sami wypowiadają się jakie jest ich zdanie na temat aktualnej sytuacji.W końcu to inwestujemy własne pieniądze.
Pozwoli to w przyszłości zweryfikować to z rynkiem , niezależnie od tego czy ktoś miał racje czy nie.
Tak naprawdę to już sytuacja wymknela Ci się spod kontroli. Bo sam fakt jak dużo musisz dopłacać.
DJIA urósł w tym roku 5.5proc. Ciągle bazujesz na tym indeksie.
A MWIG40 jest już ponad 30proc wyżej niż na koniec 2022.
Nie widzisz naprawdę, że te indeksy już od jakiegoś czasu się mocno rozjechały? Z jednej strony podkreślasz, że wiele lat hossy to nie znak, że hossa ma dalej trwać. A wręcz przeciwnie.
Ale przy analizie indeksów ciągle zakładasz, że MWIG40 urosnąć nie może gdy DJIA nie rośnie. A jak widać tak jednak jest. I ogólnie poziom korelacji DJIA i MWIG40 od dawna był niski a teraz jeszcze jest słabiej.
Więc zanim DJIA wyjdzie na ATH to możesz zobaczyć 6000 na MWIG40 i rozumiem, że będziesz dalej dopłacał. A już teraz masz stratę 20k i ciągle liczysz, że rynek zawróci. Skoro argumentów jak na lekarstwo. Nasz rynek był mocny większość roku więc tym bardziej końcówka może być mocna bo większości graczy zależy aby wysoko rok zamknąć.
Masz w ogóle jakiś poziom gdzie na pewno wyjdziesz? Bo ciągle zakładasz, że jakiś poziom nie zostanie przebity a tu rynek idzie w górę i robi swoje.
WIG na 74000 więc ATH to ma w zasięgu 1-2h sesji jeśli ktoś sypnie kasą. A nawet odejścia od szczytu są bardzo słabe więc widać, że byki mają pełną kontrolę …
To jest twoje zdanie i twoje argumenty.
Piszesz że indeksy DJI o MWIG 40 się mocno rozjechały.
Co się dzieje z MWIG 40 mnie nie interesuje.Dla mną bazą jest WIG.
A to że WIG ostatnio mocniej rośnie od DJI to jeszcze nic nie znaczy.
Jak byś porównał DJI i WIG od dołka z 2009 r. to sytuacja wygląda zupełnie inaczej.
Porównywanie tych indeksów na przestrzeni roku dla mnie nie ma żadnego sensu.
Ja analizuje to co się aktualnie dzieje na rynku pod katem ostatnich ośmiu lat , a nie ostatniego roku.
Dlatego mamy zupełnie inny punkt widzenia na to co się dzieje obecnie.
Zarówno DJI jak i WIG są w rejonach swoich ATH.
Teraz toczy sie walka , czy pobija te poziomy czy nie.
Ja zakładam że nie , ty zakładasz że tak.
Kto z nas ma racje rozstrzygnie czas a jakieś tam argumenty z analizy technicznej , fundamentalnej , psychologi itp.
Nie ma sensu obecnie dyskutować nad tym co będzie tylko trzeba czekać na rozstrzygniecie rynku.
Ty masz swoje argumenty ,ja swoje , a rynek zweryfikuje kto ma racje.
Skoro masz shorty na FW40 to chyba warto śledzić MWIG40.
Analizujesz rynek pod kątem ostatnich 8 lat. Rynek, który dla światowej finansjery to jak malutki kamyczek. Przecież ułamki procenta dziennych obrotów z NYSE wrzucone na GPW zrobiłby u nas wielkie wzrosty. I sam fakt, że 2023 wygląda mocno na GPW świadczy o kapitale zagranicznym, który tu trafia.
Liczysz na cud i nic więcej. Był WIG po 47k to mówiłeś tylko kawalek urośnie. Był po 55k i ta sama narracja. Było 65k i podobne słowa. Mamy 74k a Ty nadal twierdzisz, że musi zawrócić chociaż to zagranica rządzi i oni mają swoje strategie. Rynek polski jest dość tani porównując do innych giełd.
Podwójne szczyty albo działają albo nie. Bardzo często nie działają. Obecnie idealnie widać na indeksie WIG Banki. Wybity z hukiem. Jest masa spółek z MWIg40 gdzie podwójny szczyt nie zadziałał i trend wzrostowy leci dalej.
Pytanie co zrobisz jak 75k pęknie? Ja tu nie widzę żadnego planu. Przykład bardzo złego podejścia do rynku – mi wyszły spadki więc nieważne co się dzieje to trzymam S. I nie ma innej opcji. I straty pogłębiasz w rekordkowym tempie. Już ok 19k straty. Przy niedużym kapitale startowym.
Ale jak od roku ludzie piszą, że to będzie rosło to odpisujesz, że krach za rogiem i te zyski z longów zaraz znikną. No cóż, grasz na pochodnych i już wykręciłeś większe straty niż ktoś na akcjach by zrobił przy spadkach i 99proc. Bo więcej straciłeś niż początkowy kapitał. Do utrzymania long na akcjach dopłat do depozytu nie potrzeba.
Mam obawy, że przy 76k na WIG napiszesz, że fałszywe wybicie i trzeba czekać na max 80k bo to nadal nie hossa tylko bessa i już za chwilę spadnie. I tak dalej, tak dalej. Gotowanie żaby.
MWIG40 musi spaść poniżej 4500 abyś w ogóle był na zero z tą spekulacją. Gracze z portfelem akcyjnym nadal zarabiają i nie widać wielkich problemów. Budimex, Intercars, banki, Benefit, Dom Dev- gdzie tu widać jakąkolwiek bessę? Niby nasz rynek w bessie a podobnych spółek można wymieniać dziesiątki.
Nadchodzi weekend więc polecam zastanowić się nad dalszym podejściem. Bo to aktualne prowadzi do katastrofy. Statystycznie listopad czy grudzień przy mocnych 10mcach są jeszcze mocniejsze.
Niby większość nie ma racji a jak widać po komentarzach to od roku jedynie Ty jesteś przyklejony do shortów i ten kto posiada akcje raczej straty w PIT nie pokaże.
Giełda niszczy tych co są zbyt pewni siebie i nie potrafią przyznać się do błędu.
Na przełomie 2021/2022 wszyscy mówili że będzie dalej rosło .Ja miałem inne zdanie i przez rok rynek potwierdzał moja prognozę.
Przez następny rok walczyłem pod prąd.Doszliśmy do ATH zarówno dla DJI jak i WIG .
Teraz znowu wszyscy mówią że będzie rosło.Włącznie z moimi czytelnikami bloga.
To dobrze że każdy ma swoje zdanie bo w końcu inwestujemy swoimi pieniędzmi i sami podejmujemy decyzję.
Dlaczego nie stosuje się do MWIG 40 skoro inwestuje w kontrakty … bo uważam że ten indeks nie odzwierciedla faktycznego trendu na giełdzie.
Tylko WIG pokazuje właściwy trend na rynku.
Takie jest moje zdanie.
Co się stanie jak WIG lub DJI pokona swoje ATH ,tego nie wiem.
Ale puki co zdania nie zmieniam
Andrzej litości już nie chce się czytać co ty wypisujesz cytuje ” czas zweryfikuje kto ma rację” I co mówi czas od ponad roku kompletnie nie masz racji i przyznaj się do bledu.
Nasz rynek jest mocny nie dlatego że gospodarka jest mocna tylko dlatego że kapital zagraniczny rok temu stwierdził że jest ekstremalnie tanio i wszedł jak w masło. Kapital zagraniczny szuka stopy zwrotu i go znajduje gdyż kapital przez wysokie stopy% jest ściągany z rynków. I nie porównuj didżeja z wig jak nie pokonają szczytów to będzie po twojemu. To nie ma nic wspólnego
Wig zapewne pokona Ath choćby dlatego by w niusach było że ten rekord był by nakarmić ulice.
Buczek i inne instytucje z którymi korespondowales nie wzięły cie na poważnie bo dziś by plajtowaly. No ale niestety pieniądz lubi ciszę nie rozglos a wieszczy szybko się weryfikuje
Jeszcze się nie poddałem.Z mojej strony zrobiłbym bardzo duży błąd jakbym teraz zamknął pozycje po roku walki pod prąd.
ATH dla DJI i WIG nie zostały pokonane.I trzymam się tego.
Jeśli chodzi o Buczka to na dzisiaj rozumiem jego stanowisko.
On mi 3 czy 4 lata temu napisał że nie widzi możliwości krachu stulecia bo nie ma żadnych czynników które mogły by to spowodować.
Musiałaby być jakaś totalna wojna.
Wtedy nie było konfliktu w Ukrainie i wojny w Izraelu.Nikt o tym nawet nie myslał.
Myślę że on tak jak i większość inwestujących bierze pod uwagę to co widać obecnie na rynku , to co wszyscy widzą i ma tak skonstruowane swoje fundusze że zawsze będzie zarabiał , niezależnie od tego czy rynek rośnie czy spada.
Jak rynek będzie rósł to będzie przedstawiał dobre wyniki z funduszy rosnących ,a jak rynek będzie spadał to będzie się chwalił dobrymi wynikami funduszy nastawionych na spadki.
A frajerzy będą inwestowali w jego fundusze.Tylko każdy sam na własną odpowiedzialność musi sobie wybrać fundusz , a Buczek kasuje prowizje od obrotu i od zysku.
Dla mnie to jest zwykłe oszustwo inwestycyjne.
Warren Buffet inwestuje powierzone mu pieniądze wg własnego uznania.Ty powierzasz mu pieniądze ( nie musisz się na tym znać ) a on nimi obraca i na koniec roku przedstawia wyniki z tych inwestycji. To jest uczciwy układ.
Euro spada i wychodzi dołem z szerokiego wieloletniego kanału wzrostowego, dolar spada przebicie poziomu 3,93 w dół da kolejny impuls wzrostowy dla GPW.
Bitcoin rośnie, ropa spada obligacje rosną
Ciąg zdarzeń za kontynuacja hossy
Przywołujesz Buffetta a on zapakowany w akcje jest niemal zawsze. I zarabia. Nie wywala akcji gdy bessa. Tnie zaangażowanie ale nadal ma zdecydowaną większość w akcjach. Bo dywidendy itp.
A Buczek? No cóż, przecież każdy kto ma pojęcie o rynku wie, że fundusze zarabiają głównie na hossie. Bo nie wszystkie mają procent od obrotu. Plus hossa jest zawsze dobra dla wszystkich. Łatwo się zarabia, duże wolumeny. Na bessie z głodu nie umrze ale jest słabo. Bo są duże koszty zarządzania. Ja mam dalszych znajomych co w tym siedzą, jeden nawet miał swój autorski fundusz i go słaby rynek 2016-18 wywalił. Musiał zamknąć fundusz. Bo opłat jest dużo, pracownicy też za darmo nie siedza. I w czasie bessy dużo fundow się zamyka. Chociaż sam ciągle twierdzisz że mają eldorado non stop. Ale podajesz przykłady dużych TFI co mają dużo produktów, potrafią działać wg efektu skali.
Fundy w Polsce też muszą wyniki podawać. Możesz sprawdzić każdy fund i historia jest.
Buffet nie jest zapakowany w akcje tak jak piszesz tylko ma tyle gotówki której nie miał na przestrzeni kilku dekad.
Podaje to oficjalnie.
Widocznie nie widzi okazji inwestycyjnych na obecna chwilę.A to o czymś świadczy.
Buffett czy Berkshire ma obecnie 150-160mld USD gotówki. No niby dużo. Ale to jedynie 15proc aktywów funduszu. Przy czym piszę gotówka ale w tym są także obligacje skarbowe, krótkoterminowe.
Cała reszta czyli 85 proc to akcje!
W samym Apple Buffett ma więcej wpakowane kasy niż wolnej gotówki.
Ogólnie fundusze mają nawet więcej w akcjach. Ale procentowo nadal Buffett dużo trzyma w akcjach i to się jak widać zbytnio nie zmienia. Trzeba pamiętać, że on otrzymuje dywidendy non stop. I jeśli nie robi reinwestycji to ta kasa mu leży. I już tutaj rośnie z miesiąca na miesiac. Wcale nie musi nic sprzedawać aby gotówka rosła, także nawet procentowo w portfelu.
Buffett od dawna nie widzi okazji inwestycyjnych. Czyli nie kupuje. Ale też nie sprzedaje. Zresztą buffett jest dość ostrożny od jakiegoś czasu i sam przyznał, że przespał wiele okazji.
Więc lepiej sprawdź szczegóły zanim wyciągniesz pochopne wnioski. Buffett nigdy nie miał tyle kasy bo przede wszystkim ciągle jego portfel puchnie. I też trzeba wziąć pod uwagę inflację. W 2000 minimalna pensja w PL była 500 PLN chyba. Teraz jest 7-8 razy wyższa. Więc też można powiedzieć, że ktoś z minimalna pensja dysponuje kasą jaka dysponował manager 25 lat temu.
Czy 85proc w akcjach to mało?
Nigdy nie sugerowałem się Buffetem w swoich inwestycjach.To był tylko przykład.
Wiadomo że on ma taka strategie że od lat że siedzi w akcjach.
Nie jest żadną wyrocznią inwestycyjną ani żadnym expertem , ale uważam że jego strategia inwestycyjna na obecna chwile się nie sprawdzi.
A swoje zdanie mogę mieć.
Ktoś tam chyba zaspał https://stooq.pl/mol/?id=36485
Zgadzam się .Fundusze podążały za trendem.
A jak długo będzie jeszcze trwał ten trend??
Bardzo łatwo oceniać wszystko po fakcie.
Ten kto zarobił będzie się chwalił z zarobku.
Ten co nie zarobił lub stracił będzie siedział cicho.
A jak się rynek załamie to znowu będziemy mieli nowych zwycięzców.
I tak w kółko Macieju.
Ale być na świeczniku przez długi czas to już zupełnie inna historia.
W takim wypadku najlepiej wychodzą na tym komentatorzy rynku tzw. experci.
Oni zawsze wygrywają .