Moim zdaniem

Dawno , dawno temu jak poznawałem teorie fal Eliotta zafascynował mnie wykres pełnego cyklu rynkowego na którym można było zaznaczyć gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy.

Jeśli prawidłowo wyznaczymy na wykresie początek ruchu to jest szansa że uda nam się wyznaczyć i koniec tego cyklu.

Takie podejście do analizy rynku pozwala nie tylko odnaleźć się na rynku na którym jesteśmy , który jest nam najbliższy, ale i innych rynków  niekoniecznie akcyjnych.

Porównałem sobie kilka wykresów które przedstawiam poniżej.

To co je łączy  to moja długoterminowa prognoza kontynuacji spadków dla :WIG,DAX,Hangseng,DJI i

BTC oraz kontynuacja wzrostów dla złota.

Bardzo ważnym punktem odniesienia dla WIG w oparciu o który analizuje tez inne rynki jest  punkt odniesienia dla którego dla mnie jest maj 2018 r.

Większość analizuje rynek w krótszym czasie .

I stąd biorą się te rozbieżności w stosunku do oceny aktualnej sytuacji na rynku.

W mojej interpretacji na chwile obecną jest koniec hossy stulecia który moim zdaniem nastąpił na przełomie 2021/2022 r.

To co się dzieje na rynkach od tego czasu to jest początek BESSY.

Takie przyjmuje założenia i tego się trzymam.

Analizując powyższe wykresy widać wyraźnie że:

  1. Wykres WIG , HangSeng , DJI , BTC  – jest znacznie poniżej swojego ATH z 2021/2022
  2. DAX  doszedł do swojego ATH z 2021/2022
  3. Złoto zachowuje się inaczej , ale co jest ważne od października 2021 rośnie wraz z innymi rynkami akcyjnymi

Rynki akcyjne tzn. WIG,DAX,DJI,HangSeng,oraz BTC moim zdaniem od przełomu 2021/2022 są już na etapie bessy .

Złoto powinno moim zdaniem  w najbliższym czasie pokonać opór na poziomie 2000 $ i ruszyć w górę.

Bardzo ciekawie wygląda porównanie wykresu BTC z rynkiem akcji. Zachowuje się niemal identycznie.

Biorąc pod uwagę prognozę długoterminową dla tych wszystkich wykresów przedstawiłem prognozę kontynuacji spadków.

Nie mam zamiaru nikogo straszyć , tylko przedstawiam to co widzę.

Warto zwrócić uwagę że wszystkie te indeksy tzn. WIG,DAX,DJI,Hangseng oraz BTC czekają mocne spadki.

Złoto w tym czasie powinno pokonać opór na poziomie ok. 2000 $ i ruszyć w górę.

Nasuwa się pytanie w jakim czasie to się może zdarzyć. I tu mam największy problem bo zawsze z określeniem czasu mam największe problemy , ale może się to wydarzyć nawet w tym roku.

Jaka będzie przyczyna takiego załamania na rynku tego nie wiem bo AT nie daje odpowiedzi na takie pytania.

Jeśli macie  jakieś pytania do tego co napisałem proszę pisać , bo z pewnością wszystkiego tutaj nie ująłem , a każdy z nas inaczej patrzy na to co widzi.

Jest takie powiedzenie że trend jest twoim sprzymierzeńcem.

Jest to powszechnie bardzo znane powiedzenie i z pewnością dużo osób próbuje je wykorzystać.

Proponuje aby każdy kto ma na to ochotę sprawdził sam dla siebie czy tak naprawdę wykorzystuje tą zależności i czy jemu osobiście się to sprawdza.

W taki wypadku powinno się wziąć pod uwagę szczyt np. dla WIG z 2021/2022 jako szczyt hossy , październik 2022 jako dno spadków , i teraz szczyt dla WIG z ostatnich dni jako szczyt korekty ( to jest oczywiście moje zdanie ).

Biorąc pod uwagę że trend jest twoim sprzymierzeńcem w którym  momencie powinno się sprzedać akcje ( lub czy ty sprzedałeś ) ,biorąc pod uwagę że szczyt nastąpił na przełomie 2021/2022 na poziomie ok. 74 400 pkt.

A w którym momencie powinno się je ponownie kupić jeśli uznamy że dno spadków nastąpiło w październiku 2022 na poziomie ok. 46 200 pkt.

I co teraz trzeba zrobić ??? Kiedy WIG wzrósł już do poziomu 66 500 pkt.

Z pewnością ci którzy są przekonani do wzrostów i siły rynku będą trzymali akcje nadal , ale co zrobić jeśli sprawdzi się mój scenariusz?

Ciekaw jestem jaka jest wasza opinia w tej sprawie.

Podsumowując:

– na przełomie 2021/2022 zakończyła się hossa stuletnia

– ok. października 2022 indeksy doszły do dołka , i rozpoczęła się korekta w długoterminowym

    trendzie spadkowym.

– większość pewno postrzega ten wzrost za początek nowej hossy , ale dla mnie to jest tylko korekta.

– indeksy DJI ,WIG , Hangseng zakończyły tą korektę poniżej aktualnego ATH

– DAX ustanowił podwójny szczyt

– BTC zachowuje się bardzo podobnie jak rynki akcyjne , a w szczególności DJI , i również czeka go

   głęboka korekta

– Złoto ma dużą szanse na pokonanie oporu na poziomie ok. 2000 $ i droga w  górę jest otwarta.

– w najbliższym czasie tzn. rok na rynku akcyjnym i BTC czeka nas kontynuacja spadków które

   zaznaczyłem na rysunkach.

– złoto powinno w tym samym czasie rosnąć

– nie znam przyczyny takich spadków bo AT nie odpowiada na to pytanie

Ten post ma 74 komentarzy

  1. Michał

    Ech, narysowałes ładne wykresy i co z tego? Czemu zasięg 9300 na DJIA? Czemu nie 5000?
    Dax wygląda dużo mocniej niż złoto. Ale na Razie widzisz spadek 2/3 a na zlocie wielkie wzrosty?
    I to niby z AT wyczytałem?

    No sorry ale niepoważne to trochę. AT to jedno a AF to drugie. AT często się nie sprawdza niestety. A zwłaszcza takie długoterminowe strategie oparte chyba o sny albo chciejstwo.

    1. admin

      Tak myślałem że taki będzie odbiór tego co narysowałem .
      Są to obliczenia oparte na AT wg mojej interpretacji.
      To nie są jakieś tam oczekiwania.
      Nie wchodziłem w szczegóły bo i tak nikt by do tego nie przywiązywał większej wagi.
      Jak się zacznie sprawdzać to wtedy będziemy mogli na ten temat porozmawiać.
      Natomiast jeśli uważasz że trend jest twoim sprzymierzeńcem to kiedy uznasz że te wzrosty od października 2022 , to jednak nie były wzrosty a korekta.
      Ile od obecnego szczytu WIG musi spaść abyś stwierdził że to jednak była korekta.

      1. Slawek

        Natomiast jeśli uważasz że trend jest twoim sprzymierzeńcem to kiedy uznasz że te wzrosty od października 2022 , to jednak nie były wzrosty a korekta.
        Ile od obecnego szczytu WIG musi spaść abyś stwierdził że to jednak była korekta.

        Andrzej troche ci się chyba pomieszało z tym wpisem.Michał dobrze odwrócił pytanie.a kiedy ty uznasz ze to nie korekta w bessie tylko normalna hossa .Wig od dołka urósł ponad 50 % i zatrzymał sie na maksimach od pażdiernika 22 .Definicja hossy to ponad 20% od dołka czyli jestesmy w kilkumiesięcznej hossie.
        Oczywiscie jest zagrożenie wig 20 wciaż balansuje na zniesieniu fibo ,szeroki Wig dotarł do kolejnych silnych oporów 66500-67 .Europa po mocnych wzrostach na podwójnych szczytach i zlych dywergencjach.No i oczywiscie strome linie w górę w długiej perspektywie nie do utrzymania .Korekta będzie wtedy kiedy nikt się nie spodziewa

        1. admin

          Ja wcale nie uważam że trend jest moim sprzymierzeńcem.
          Napisałem że tak wiele osób uważa , ale nie ja.
          Ja w ten sposób nie inwestuje.
          Tzw. definicja hossy że wzrost indeksu powyżej 20 % jest tego potwierdzeniem ,dla mnie jest kompletna bzdurą.Równie dobrze można by powiedzieć że potwierdzeniem hossy jest wzrost indeksu o 20,5 % albo 41,8 % , albo 51,3 %. To są tylko cyfry które nic nie znaczą.
          Jeśli DJI w najbliższym czasie pokona poziom 34 108 z dn. 13 XII 2022 to uznam to za swój błąd i będę musiał się przyznać że się pomyliłem .
          Ale do tego czasu uważam że obecne wzrosty od października 2022 to tylko korekta w długoterminowym trendzie spadkowym który rozpoczął się na przełomie 2021/2022.
          A powierzeniem tego będzie pokonanie przez WIG dna z października 2022.
          Bardzo prosta odpowiedz.
          Nie uzależniam jej od czynników zewnętrznych , bo moim zdaniem nie będą one mialy na to wpływu.

          1. Sławek

            No to ty jesteś w błędzie bo granie z trendem przez lata dawało zarobić i gra z trendem w każdej książce o giełdzie pisze ze tak jest. Ale gra z trendem to też wyzwanie bo grasz aż do jego odwrocenia. Rynek a te chwile nie dał żadnego sygnału jego odwrócenia bo rynek jest na maksimach z października. Giełda była twoim sprzymierzeńcem przez rok ale nie widziałeś żadnych przesłanek odwrócenia a jednak rynek się odwrócił Choć jak napisalem wyżej są zagrozenia są niedomknięta luki,ktore wcześniej a może później domkna. A ty wciąż jesteś w matni już o spadkach tak jak jak w październiku 22. Rynku nie przewidzisz bo tak ty myślisz i tego chcesz. Przez lata twoja strategia nie przyniosła ci kompletnie zysków bo albo było fałszywe wybicie albo nie spodziewałeś się takiej korekty.
            A co do wpisu drugiego Andrzeja on z akcjami przetrwa i nawet duża zawieruchę kiedyś odbija jak firma nie upadnie. Ja też czasem przypominam sobie swoją wtopę ile mogłem zarobić na getinie bo wig Banki urósł od października 90% to i getin by podwoił zapewne swoją wartość A ty na kontraktach jak rynek będzie dalej rósł zbankrutujesz

  2. Michał

    Ale ja zaraz mogę przedstawić wykres gdzie WIG ma target 150k i pisać, że hossa się zaczęła. I niedługo się przekonacie, że miałem rację. Pewnie kilka strategii da się przygotować gdzie te 150k będzie wiarygodne. I też spytam – ile jeszcze WIG musi urosnąć abyście uwierzyli, że to nie jest bessa?
    WIG20 od dołka urosl ponad 50proc, wg rozliczeń w USD to nawet 80proc. Więcej dały też wzrosty zarobić od dołka niż spadki licząc od Twojego szczytu.
    Zobacz historię wpisów. Od kilku miesięcy twierdzisz, że zaraz znowu będą spadki. A rynek ciągle wyżej a sam zaklinasz rzeczywistość.
    Ci na akcjach nadal zarabiają, nic się nie dzieje. A Ty ciągle piszesz, że zaraz będą spadki i dla nich będzie źle.
    To może wpierw zobacz swoje depo bo ono ciągle topnieje a nic nie reagujesz.
    A każesz tym co zarabiają na long się bać albo uciekać bo niby zaraz spadek na 50proc i więcej.
    Djia niby 72proc.
    Przez ostatnie ponad 90lat podobnych spadków nie było. A te z wielkiego kryzysu to ja już tu opisałem, że były w innej rzeczywistości i po dzikich wzrostach bez fundamentów.
    Dobra analiza AT daje przewagę ale nigdy nie mówi z wielką pewnością co będzie. Ci co zarabiają na giełdzie nie bawią się w przewidywanie tylko reagują na to co się dzieje.
    Ty robisz analizy w stylu jasnowidza i nie reagujesz.

    1. admin

      Widzę że mamy zupełnie inne podejście do aktualnej sytuacji na giełdzie.
      W sumie to dobrze bo w ten sposób każdy może przedstawić swój punk widzenia.
      To że nie reaguję od kilku miesięcy ( a własciwie od dłuższego czasu )wynika tylko i wyłącznie z mojej strategi którą opisuje na bieżąco.
      DJI od sześciu miesięcy dryfuje i tak na dobra sprawę nie pokonał poziomu oporu 34 108 z dn. 13 XII 2022.To jest moja strategia.
      To że ty reagujesz częściej na rynku na rożne informacje to jest twoja strategia.
      Każdy powinien trzymać się swoich założeń , chyba że staną się nieaktualne.

  3. Andrzej

    Takie spadki to byla by okazja piekna zeby dokupic. Pomarzyc mozna. Jeszcze w tak bliskim terminie, kiedy jeszcze dekady do emerytury…

    1. admin

      Trzeba by mieć jeszcze mocne nerwy aby wytrwać w tym przekonaniu i kupować w tzw. dołku.
      A jeśli jesteś dzisiaj zapakowany po uszy w akcje ???? Co z tym zrobić????
      Trudna sprawa.

      1. Andrzej

        Jak spadaja ceny nieruchomosci to sprzedajesz swoj dom czy niruchomosc inwestycyjna zeby ratowac majatek ? Raczej nie.
        Ja jestem bardzo ostrozny i glupot nie robie. Niedawno ruda zelaza leciala na dol to dokupilem troche akcji Rio Tinto, teraz juz niestety odbija w gore wiec pozostaje tylko czekac I zbierac dywidendy. Wiekszosc nie ma racji wiec rob odwrotnie.

        1. admin

          Nie do końca to jest takie proste żeby robić odwrotnie do większości.
          Większość dla mnie to są nie tylko początkujący inwestorzy na rynku , ale i maklerzy , doradcy inwestycyjni , experci od giełdy , tzw. grube ryby.
          Oni tez stanowią większość i tez się mylą.

      2. Andrzej

        Jestesmy z natury zwierzetami standymi wiec to normalne ze kazdy podaza za tlumem. Podobnie teraz – wiekszosc uwaza chiny za nieinwestowalne. Czas pokaze jak zwykle ale wedlug mnie to male ryzyko zwiekszac ekspozycje na ten rynek teraz.
        Najwieksze ryzyko wedlug mnie to inwestowac w USA teraz. Mam ze 30% portfolio tam w etfach zainwestowane ale po cichu licze na jakis krach tam bo po ostatnich wybiciach to ryzyko wzroslo dramatycznie. Wszystko sie rozbija o balansowanie ryzyka z inwestycjami na swiecie. Miejmy nadzieje ze cos spadnie bo jak narazie to tylko wszystko w gore idzie od pol roku a co z tym zwiazane dywidendy mi kupuja mniej akcji.

        1. admin

          Faktycznie rynek w USA jest bardzo przewartościowany, nasz teoretycznie nie jest tak przewartościowany.
          Ale jak sie wszystko zacznie sypać to bedzie to dotyczyło wszystkich rynków.
          W ostatnim wpisie przedstawiłem swoja prognozę spadku zarówno dla DJI jak i WIG.
          To są moje prognozy do których jestem bardzo przekonany i widać z tego że zarówno WIG jak i DJI czeka duży spadek .

    1. admin

      Niestety nie uważam żeby wyniki spółek miały jakikolwiek wpływ na obecne notowania.
      Nie potrafię tego teraz jednoznacznie udowodnić .
      Jak WIG spadnie do poziomu 28490 pkt. to wtedy będę mógł powiedzieć że mam rację.
      Do tego czasu to są tylko moje prognozy.

  4. Tomek

    A ile Pańskie depo wytrzyma? Od dawna nie podaje Pan stanu, jak było w zysku to pod każdym postem Pan podawał. Kiedyś się uda z tymi spadkami, trzymam kciuki

    1. admin

      Aktualizuje stan portfela co miesiąc , chyba od samego początku mojego bloga.Tak mi się wydaje.
      Faktycznie teraz na koniec miesiaca maja nie zrobiłem aktualizacji.
      Zrobię to w piątek jak będę rolował kontrakty .
      Nie jest to żadną tajemnicą że w chwili obecnej jestem na granicy zabezpieczenia depozytu.
      A jeśli chodzi o pytanie ile moje depo wytrzyma?
      To nie chodzi o wysokość depo , ale ile ja jestem w stanie to wytrzymać.Depo zawsze mogę uzupełnić jeśli będę miał mocne przekonanie do swojej prognozy.
      Chociaż od samego początku bloga tzn. rozpoczęcia inwestycji tego nie robiłem.

    1. admin

      To co się dzieje aktualnie na giełdzie ja osobiście rozpatruje z zupełnie innego punktu widzenia.
      Autor artykułu analizuje wzrost i szuka potwierdzenia tego wzrostu.
      Dla mnie to nie są wzrosty tylko korekta w długoterminowym trendzie spadkowym, a to jest zupełnie coś innego .

      1. Michał

        Gdzie ten długoterminowy trend spadkowy? Spadać zaczęło na koniec 2021. Pospadali 3 kwartały. I od 3 kwartałów mocno rośnie. Procentowo to mocniej urosło od dołka niż spadło od szczytu. A niektóre rynki to mocna hossa.
        Nikkei ATH, CAC też zaliczył. Dax liznął i obecnie 2 procent poniżej ATH.
        Węgierski bux 2 razy dalej ma do ostatnich dołków niż szczytu hossy.

        Brytyjski indeks też niedawno ATH robił.

        Gdzie te długoterminowe spadki?
        Indeks na który się powolujesz a jest bardzo słabym odwzorowaniem rynku czyli DJIA jest 8-9proc od szczytów. A 17proc nad ostatnich istotnym dołkiem.
        Ciężko znaleźć definicje, która by potwierdziła, że to jest bessa długoterminowa.
        Weź sobie spx czy nq i będą inne wyniki, jeszcze gorsze dla rynkowych niedzwiedzi.

        Jakiekolwiek istotne średnie sesyjne też nigdzie nie pokazują, że mamy bessę.

        Niestety ale powinieneś przyznać, ze strategią była błędna. Mija 1.5 roku od szczytu rynkowego. Jesteśmy niżej a Ty masz depo mniejsze niż na początku.
        Dluterminowe granie na spadki niemal zawsze tak się właśnie kończy.
        Granie short daje zarobić jeśli ma się dobry timing. I potrafi się wyjść w dobrym momencie. Ty nie masz ani timingu ani w ogóle zwrotu nie wyczules. A nawet ignorowałem wszelkie sygnały, że to będzie inaczej niż zakładasz.
        Grasz jednym kontraktem na fw40. Aby to otworzyc potrzeba mniej niż 3k. Jeśli jesteś blisko wyrzucenia tzn, że niemal się wyzerowales.
        I nic nie reagowałes wcześniej gdy Cię rynek niszczył. Ale każdy wpis o tym, że ludzie zarabiaja na long komentujesz tym, że zaraz spadnie i oni nie będą się cieszyć.
        Bez sensu gadanie bo się liczy to co teraz. A zwykły Kowalski nie ma w akcjach takich funduszy, że w 1 sesje nie można wyjść. To fundusze duże mają problem. Zwykły Kowalski wywali PKC i ma spokój.

        1. admin

          Odpowiem krótko.
          To co się dzieje aktualnie na giełdzie rozpatruje w odniesieniu do ostatnich 8 lat i dla mnie jest to długoterminowy trend spadkowy bo WIG cały czas jest poniżej swojego ATH z przełomu 2021/2022.
          Jeśli mam rację będę to mógł udowodnić jak WIG spadnie poniżej aktualnego dna wyznaczonego w październiku 2022.
          DJI jest najbardziej wiarygodnym wskaźnikiem koniunktury na giełdzie jaki znam. Być może i lepszym od WIG.
          To co się dzieje na innych indeksach jest dla mnie mniej ważne.

  5. Slawek

    Z tego co piszesz to swoja prognozę opierasz już tylko na didzeju bo wszystkie inne indeksy odjechały w siną dal .Wczesniej jeszcze pisałes o Wigu ale przełamanie 61,8 ostatecznie zbiło cię z tego tropu.Jeszcze didzej wjezga w miejscu i nie wie co ze soba zrobić.
    Ale żeby nie było na wig 20 grajac na kontraktach czy nawet na kasowym nie zagrałbym na tym indeksie.Na wielu społkach z tego indeksu są negatywne dywergencje i opory.Wig tez na oporach
    Jest takie powiedzenie Bafeta jak jest przyplyw to wszystkie łodki podnosi a jak jest odpływ to dopiero widać kto pływał bez majtek.Dzisiaj słuchałem jednego analityka i z tym całkowicie sie zgodzę ,ze nasz rynek jest tak płytki ,że ruszyć moze nim nawet jedna osoba z dużego domu inwestycyjnego z zagranicy.patrz USA .U siebie by tak nie pograł bo sam Apple kapitalizacji ma więcej niż Niemiecki DAX..
    Coraz wiecej znanych osób wieszczy kolejną hossę pokoleniową.Ale mnie jakos to jeszcze nie pasuje W stanach duże odbicie ale tam sp 500 ciagnie pare spółek , nasdaq tez na 61,8 zniesienia bessy no i sztuczna inteligencja.
    Choc w stanach dogadali sie co do limitu zadłuzenia ale instytucje muszą przeznaczyć ogromne kwoty na ich wykup czy wtedy będzie kasa hossę na giełdzie ponieważ plynność przesunie sie do obligacji .No i ile w sumie można się zadłużać czy do konca świata i jeden dzień dłuzej No ale zobaczymy.
    Index strachu vix na najniższych poziomach od miesięcy czyli inwestorzy niczego się nie boją .To nie jest byczy sygnał
    Osobiscie mam kilka małych spółek nisko wycenionych nie piszę jakich bo wiem że tego bloga czyta sporo osób a tylko parę się udziela i nie chcę szumu wokól nich moze kiedyś napiszę jak je sprzedam/ Pieniadz lubi ciszę
    A jeszcze co do złota opór pod 2050 trzyma się mocno atakowany trzy razy wsparcie 1926 usd tez trzyma .Dopiero wybicie w dół lub góre da sygnał

    1. admin

      Długoterminową prognozę opieram na WIG.Na DJI sześć miesięcy temu dostrzegłem trójkę korekcyjną a/b/c którą opisuje szczegółowo 15.12.2023 – Moja latarnia morska świeci pełna mocą.
      To co się później stało przeszło moje wszelkie oczekiwania.Czekam od sześciu miesięcy aby rynek po ustanowieniu tej trójki zaczął spadać.
      Jestem już na rynku ponad 20 lat i nigdy nie zdarzyła mi się taka sprawa że po ustanowieniu takiej trójki rynek przez tak długi okres czasu czekał na kontynuację spadku.Zwykle działo się to natychmiast.
      I znowu rynek mnie zaskoczył.
      Ale co jest bardzo ważne ten sygnał do spadków jest nadal aktualny.
      Zwróć szczególną uwagę na pewne „anomalia” na rynku obecnie.
      DJI od 30 listopada 2022 jest w trendzie bocznym , a WIG który przez ostatnich ok. 10 lat był dużo słabszy od DJI , od 30 listopada 2022 wzrósł o 18 %.
      Coś tu nie gra….nie uważasz.
      Tymczasowo obserwuje DJI i na nim polegam.Czas zweryfikuje czy mam rację.
      Być może nasz rynek jest płytki ,ale czy to ma naprawdę takie znaczenie???
      Zwróć też uwagę na SP500 , DJI i Nasdaq.Od sierpnia 2022 zachowują się bardzo podobnie .Dochodzą do swoich szczytów z sierpnia 2022.cokolwiek to znaczy.
      Po dzisiejszej sesji DJI ponownie zbliżył się do mojego poziomu oporu który wyznaczyłem na 34 108 pkt.Jest zaledwie 0,12 % od tego poziomu !!!!!!!!!!!
      Co będzie dalej to jest wielka niewiadoma.
      Albo będę mógł powiedzieć że Analiza Techniczna jest genialna i sprawdza się….albo będę musiał powiedzieć że ….wiem że nic nie wiem.

  6. Michał

    Djia YTD 2.80proc w górę.
    Spx YTD 13proc w górę
    Nasdaq 29proc w górę.
    Russell czyli spółki małe 6proc w górę.

    Wszystko rośnie a sam odnosisz się do najsłabszego indeksu. Który odwzorowaniem rynku US od dłuższego czasu nie jest.

    1. admin

      Uważam że robisz złe założenia.
      Rozpatrywanie jakiegoś ruchu od np. początku roku i wyciąganie z tego wniosków jest złym pomysłem.
      To że DJI w tym samy czasie nie urósł nic nie znaczy.
      Prze ostatnich 6 miesięcy DJI dryfuje , a WIG w tym samy czasie rośnie o 19 %.
      Czy to twoim zdaniem świadczy o sile WIG.
      A co się działo przez ostatnich 10 lat.
      DJI rósł jak na drożdżach a WIG był bardzo słaby.
      Teraz jest odwrotnie ,ale w krótkim czasie .
      Dla mnie ta sytuacja jest bardzo dziwna.
      Rozpatrywanie jakiś ruchów na giełdzie w dowolnie wybranym czasie np. od początku roku , to tak jakby wyciąć z jakiejś wypowiedzi dowolny wątek w jakimś tam czasie i wyciągać wnioski na tej podstawie.
      Nie można tak robić.
      Wypowiedz trzeba rozpatrzeć w oparciu o całość , a nie jakiś tam dowolnie wybrany watek.
      To samo dotyczy ruchu indeksów.Też trzeba je rozpatrywać od początku ruchu do końca.
      Największy problem jest jednak w tym że bardzo trudno określić początek ruchu i jego koniec , i dlatego bardzo często popełniamy przy tym błędy.
      Ja tez robię takie błędy , ale zawsze jak się zorientuje że coś nie gra staram się zweryfikować swój błąd.
      Zawsze wychodzę z założenia że to ja się pomyliłem a nie giełda.

  7. Slawek

    A co to za poziom 34108 każdy poziom można przebić i iść dalej nie raz indeksy przebijały ważne poziomy a dlaczego bo tzw większość tego oporu to nie przebiją . Teoretycznie maj czerwiec lipiec to najgorsze miesiące do inwestowania a okozuje się jak już wielu sprzedało a indeksy ciągle wyzej

    1. admin

      Żeby inwestować trzeba ustalać sobie poziomy oporu i wsparcia.
      To są prognozy które nie koniecznie muszą się sprawdzić.
      Dla WIG od kilku miesięcy wyznaczałem sobie poziomy oporu które praktycznie wszystkie zostały pokonane oprócz poziomu 34 108 dla DJI.
      Od sześciu miesięcy broni się.
      Nigdy wcześniej z taką sytuacją nie miałem do czynienia.
      Zawsze po opisanej wcześniej korekcie a/b/c i wzroście korekcyjnym ( w tym wypadku ten wzrost korekcyjny zakonczył sie na poziomie 34108 pkt ), rynek spadał.
      Teraz jest inaczej .Poziom ten broni się od 6 miesięcy.
      Dlaczego tak się dzieje nie wiem.
      Mogę to tylko obserwować i liczyć na to że się sprawdzi.
      Jak się nie sprawdzi wtedy będę się zastanawiał co dalej.

  8. Michał

    No i teraz pytanie czy jeśli DJIA zamknie powyżej 34108 to już strategię swoją skreślasz?
    Duża szansa, że DJIA dowiezie dziś jakiś wzrost.

    1. admin

      To jest bardzo trudne pytanie.
      Na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy DJI 2 razy pokonał chwilowo ten poziom i ponownie zawrócił.
      Ale dla mnie jest to bardzo ważny poziom oporu.
      Na chwile obecna nie biorę tego pod uwagę.

      1. Michał

        I za każdym razem jeśli byś zamknął swoje shorty na fw40 to byś dobrą decyzję podjął. Bo mwig40 dużo wyżej.
        Ja już pisałem, że Ty się do AT nie stosujesz tylko uparcie stoisz przy swoim mimo sygnałów przeciwnych.

        1. admin

          Ja analizuje rynek wg własnego doświadczenia i zdobytej wiedzy.
          Książki są dla mnie jedynie fundamentem na którym się opieram.
          Gdyby to było takie proste że po nauczeniu się inwestowania z kilku wybranych pozycji zawsze byś wygrywał to kto by przegrywał.
          Nie wszyscy się do tego nadają nawet jak maja wykuta na pamięć wiedzę akademicką.
          Jakbyś kazał naukowcom akademickim którzy uczą biznesu założyć własna firmę , to jestem przekonany że większość z nich by splajtowała.
          Do analizowania rynku mam własne opracowane metody , i nie znajdziesz ich w podręcznikach o inwestowaniu .Dlatego nie rozumiesz i nie akceptujesz mojego sposobu myślenia bo nie ma tego w żadnych podręcznikach.

          1. Michał

            Czyli nie masz żadnego planu wyjścia. Po prostu albo spadnie albo totalnie konto wyzerujesz.
            AT też wybiórczo uznajesz. Jeśli potwierdza Twoją tezę to ok.
            Jeśli nie to oczy zamykasz i udajesz, że tego nie ma.
            Nie dopisuj do tego filozofii. Bo na tych strategiach raczej się nie dorobiłes. Niestety.

  9. Michał

    Fundusze i duzi gracze patrzą przez pryzmat YTD. Zresztą każdy kto rozlicza podatki też się tego powinien trzymać.
    Piszesz ciągle o tym dłuższym terminie a porownujesz DJIA z WIG, który przespał w większości wielką hossę od 2008 roku.

    2022 był rokiem spadków.
    2023 jest na razie rokiem mocnych wzrostów.

    1. admin

      To że fundusze i duzi gracze patrzą przez pryzmat YTD to niech sobie patrzą.
      Ja tak nie patrze.
      Giełda rządzi się swoimi prawami i jestem przekonany że YTD nic dla niej nie znaczy.
      Jest takie powiedzenie …jak chcesz rozśmieszyć Pana Boga to powiedz mu o swoich planach.
      To samo pewno dotyczy YTD w odniesieniu do giełdy.
      Być może uda mi sie to udowodnić w najbliższym czasie…….

      1. Slawek

        Och Andrzej .A ty ciągle swoje .Powiedz tak na serio pisałes do Buczka kilka razy i cię te kilka razy zignorował .Czy teraz uznasz ze zrobił dobrze czy zle. Słuchajac ciebie i twojej Analizy technicznej cały Qurkus byłby do likwdacji z braku srodków .Przez te osiem lat co ci się sprawdziło ??Grajac na kontraktach osiem lat to jest kosmos mozna się wyzerowac setki razy.
        Dobrze ,ze grasz już drobniakami bo twoja strata byłaby ogromna bo albo zamykałbys pozycję lub dokładał do depozytu jak bys miał z czego
        Juz cięzko mi czytac ,ze ty masz swoją własną AT tzn jaką .Ok zarobiłbyś wielką kasę na tej swojej strategi a ty nie zarobiłes nic ale ciągle piszesz że zarobisz.Jak można ci wierzyć.Grajac na kontraktach musisz znać perfect AT i widzieć ją choc na interwałach tygodniowych a ty tej wiedzy nie posiadasz .Zobaczyłes coś i tego sie trzymasz choc nie wiadomo czy za twojego życia się sprawdzi. A już 500 pkt na Didzeju no to juz hardcor Osiem lat to sa lata swietlne na instrumentach pochodnych.
        Pamietam na jesieni namawiałes mnie na kupno kontraktu dzis byłbym wyzerowany.
        Zawsze mówiłes że AT jest tak piękna ,że przewiduje przyszłosć niby kazdy widzi to samo ale interpretacje kazdy ma inną
        No i własnie ty tak widzisz nasz Wig że od pazdziernika zapowiadasz ciagły spadek a on wzrósł o 55 % to jak ty w koncu widzisz te wykresy.
        A co do Wig 20 te dwadzieścia spółek ma 70 % udziału w indeksie Wig .Czyli wychodzi że jeżeli wszystkie spółki z tego indeksu by spadały a reszta około 500 rosło to cały wig by spadał i tego nie mozna bagatelizować.
        I jeszcze co do indeksów robi się coraz bardziej gorąco coraz wyzsze szczyty i wyzsze dołki ,czyli trend wciaż trwa jest wykupienie indeksy ciagnie głownie wig 20 zapewne ten z najgrubszym portfelem postawił sobie target jaki nikt nie wie 2130 czy 2300 a może 2500 i na razie kosi short az wióry lecą.Ci co widzieli 61,8 na indeksach juz przełamują ale czy na długo???.Jezeli banda na miesięcznym się sprawdzi czyli 2300 tzn równość fal ABC. czy formacja flagi jak zwał tak zwał.Rynek jest silny ciagnięty głównie przez zagranice ale ciągły brak odwrotu.Nikkej ogromna siła dzień w dzien wzrosty .Dax nowe ATH wyciagane za uszy jak długo to potrwa nie wiadomo. Dzis było posiedzenie fed i bez podwyzek stóp ,jutro wyrok tsue w sprawie banków,w piątek rozliczenie kontraktów będzie ciekawie .

        1. admin

          Bardzo dobrze że napisałaś co myślisz o moim inwestowaniu.
          Jest w tym dużo prawdy ,ale o wszystkim nie wiesz bo i ja wszystkiego nie jestem w stanie przelać na papier.
          Czas to wszystko zweryfikuje i jak WIG spadnie poniżej swojego aktualnego dołka z października 2022 , pewno będziesz miał inne spojrzenie na to wszystko.
          Na razie jest jak jest ,i piszesz to co myślisz.
          I bardzo dobrze.
          Bardzo sobie cenię obiektywne spojrzenie na to co piszę.
          A co do Buczka.On powiedział dawno temu jak z nim korespondowałem że to wszystko o czym piszę jest mało realne bo musiały by się pojawić widoczne przyczyny tego krachu , a na ten czas on ich nie widział.
          Ciekawe czy dzisiaj je dostrzega.
          Pewno nie bo rynek „trzyma się mocno”.
          Jak wszystko runie to wtedy je pewno zobaczy .Tak jak wszyscy.

  10. Andrzej

    Miec nadzieje ze sie zacznie w usa sypac szybko. Wig mnie nie za bardzo interesuje, nie mam zadnej ekspozycji na europe. Zawsze mnie to irytuje jak z wyplaty idzie staly przelew na inwestycje a market w tym czasie idzie w gore. Wolalbym duzego krachu nie zobaczyc za pare dekad jak bede na emeryturze. Zeby zabezpieczyc sie przez zawalem w tym wieku planuje za dekade zaczac gromadzic gotowke na 2-3 lata zycia by nie musiec sprzedawac / kasowac dywidend na potencjalnym dole. Wystarczy zreszta zobaczyc na Schiller p/e sp500
    https://www.multpl.com/shiller-pe
    Shortowanie moze miec sens w tym momencie ale to zawsze straszne ryzyko bo nigdy nie wiadomo kiedy I ile spadna gieldy. Moze spadna za tydzien a moze za 15lat…. a moze beda szly w bok przez 15 lat… Nikt tego nie wie, nawet AT w ktora i tak nie wierze…

    1. admin

      A ja właśnie obstawiam spadki bo widzę to bardzo wyraźnie na AT.
      Inaczej bym tak nie grał.
      Zgadzam się że jest to duże ryzyko ale i widzę to bardzo wyraźnie .
      Jeśli chodzi o czas to zawsze mam z tym największy problem.Ale wiem że to co planuje powinno się zdarzyć teraz tzn. w najbliższej przyszłości ,a nie za 15
      lat.
      Jestem przekonany że na ten krach nie będziesz musiał długo czekać.
      Ale problem polega na tym że jak już tzw. większość się o tym przekona to trzeba będzie mięć bardzo mocne nerwy żeby to przetrwać.
      Nie będzie to takie proste bo wszelkie dotychczasowe strategie uznane jako dobre i sprawdzone będą nieaktualne.

      1. Andrzej

        Moja opinie o AT znasz – to doszukiwanie sie magii w wykresach. Dow Jones 34408, wszelkie proby doszukiwania sie jakis tam oporow czy doszukiwanie sie sytemu to skazane sa na porazke. Mi sie czesto wydaje ze to problem ludzi inteligentnych za ktorego cie uwazam. Ja na szczescie zdalem sobie sprawe juz dawno temu ze jestem kompletna miernota intelektualna (mimo skonczenia 2 roznych technicznych uniwersytetow) i pogodzilem sie z faktem ze zyciem rzadzi chaos. Bylaby to dla mnie ciezka sytuacja jezeli w ciagu dekady nie mielibysmy jakis wiekszych korekt na gieldach bo musialbym bardziej defensywnie zaczac inwestowac (nie wiem czy mozna to nazwac inwestowaniem) w gotowke. Jak chodzi o nerwy to trzeba sobie wyprac mozg i porownac inwestowanie do kupowania kazdych innych rzeczy na wyprzedazy. Lepiej cos kupic taniej niz drozej.
        Jedno jest pewne, im wyzej ida gieldy, tym wieksze ryzyko wiec twoja strategia moze nabierac sensu. Trzymac kciuki!

        1. admin

          Za każdym razem jak indeksy pokonują moje poziomy wsparcia lub oporu analizuje to.
          Szukam przyczyny , nie słucham i nie czytam komentarzy tzw. większości.
          Czasami nie śpię po nocach i analizuje to co się stało , podczas gdy inni bawią się na całego i świętują swoje zwycięstwo.
          Tak jest i teraz .
          Nie zmieniam strategi tylko analizuje co się dzieje.
          Być może role odwrócą się kiedyś i ja będę spał spokojnie. Ale na to nie mam żadnej gwarancji.

  11. Marcin

    Z całym szacunkiem, ale dopóki Pan nie wyznaczy sobie poziomów, w których zmieni Pan zdanie i przyzna się do błędu, to dalsze projekcje nie mają kompletnego sensu. To świadczy o hazardzie, a nie o wiedzy, zarządzaniu ryzykiem i portfelem.

  12. Michał

    Dzisiaj DJIA spada. Ale to wynika jedynie z ułomności liczenia tego indeksu.
    Otóż United Health spada niemal 8proc. Spółka z 450mld kapitalizacji jest 3 razy bardziej ważna w indeksie niż Apple z kapitalizacją niemal 3 biliony a zatem 7-8 razy większą.

    A tymczasem najlepsze odwzorowanie rynku USA czyli SP500 rośnie niemal 0.5proc.

    Hossy nie widzisz bo patrzysz na zły indeks. Nie wiem jaki sens analizować AT na DJIA gdy to jest dziwna metodologia i niewiele wspólnego ma z odwzorowaniem najwiekszych firm.
    Ktoś inny zna podobny indeks, który wagi ma ustawione wg ceny nominalnej akcji? Ja nie znam podobnej paranoi.

    1. admin

      Dla mnie DJI sprawdza się bardzo dobrze.
      Na naszym rynku większość posługuje w analizie posługuje się WIG 20.
      Dla mnie ten indeks nie jest dobrym odzwierciedleniem tego co się dzieje na rynku.
      Tylko i wyłącznie WIG.

      1. Michał

        Wziąłeś indeks z 30 spółkami, liczony wg cen nominalnych jako indeks dla rynku gdzie jest notowane ponad 2000 spółek.
        Czyli około 1.5 proc całości.

        WIG20 to 20 spółek, dla rynku gdzie mamy 400 spółek z hakiem. Czyli około 5proc. Przy czym WIG20 wybiera niemal tylko największe spółki, DJIA to jest dużo gorsze odwzorowanie rynku.
        WIG20 dodatkowo ma odcinane dywidendy więc historycznie pokazuje gorszy wynik bo 2-3proc każdego roku traci z powodu dywidend. Bez odcinania byłby zdecydowanie wyżej niż obecnie.

        Nie wiem pod jakiś względem DJI Ci się sprawdza. Bardziej to wygląda na oszukiwanie siebie, że jest słabo i zaraz spadnie. Chociaż szeroki rynek nabrał mocy i te półroczne jest bycze. Ale tego DJIA już nie pokazuje.

        Co do rynku polskiego to zgadzam się z tym, że WIG najlepiej pokazuje cały rynek. Ale tu nie ma żadnych derywatów.

        1. admin

          Miałem ostatnio zarzuty że prognozuje długoterminowo , a takie prognozowanie się nie sprawdza.
          Prawdą jest że prognozuje długoterminowo bo lubię wiedzieć gdzie jestem i dokąd zmierzam.
          Ale patrze tez na rynek w krótkim terminie.
          Prognozowanie krótkoterminowe sprawdza się tak samo jak długoterminowe , chociaż na wynik mojej ośmioletniej trójki korekcyjnej A/B/C która opisuje szeroko w blogu trzeba będzie trochę poczekać.
          Sprawdza sie zarówno dla wykresu dziennego , tygodniowego i miesięcznego.
          Mam na to konkretne przykłady , ale nie będziemy wchodzili w szczegóły.
          Jesli chodzi o prognozowanie w ramach np. miesiaca dla mnie bardzo dobrym przykładem jest DJI.
          Na przełomie listopada i grudnia 2022 utworzyła się na tym wykresie trójka korekcyjna a/b/c która szczegółowo opisuje od sześciu miesięcy.
          Po jej utworzeniu rynek powinien kontynuować spadek , co aktualnie się nie dzieje , ale i nie mam zaprzeczenia prognozy z tej formacji , wiec jest nadal aktualna.
          Przez 6 miesięcy DJI dryfuje poniżej poziomu 34 108 pkt ( trzykrotnie przebił jednodniowo ten poziom , ale zaraz zawrócił).
          Jeśli sprawdzi mi się ta prognoza kontynuacji spadku DJI po osiągnięciu poziomu 34 108 pkt w dn. 13 grudnia ( z drugiej strony bardzo ciekawa data ),to czy nie uważasz że DJI jest bardzo dobrym wskaźnikiem koniunktory na rynku amerykańskim.( bez wchodzenia w szczegóły i analizowania ile spółek reprezentuje ).
          Na wszystko co się dzieje na giełdzie trzeba patrzeć prosto i nie komplikować sobie analizy.
          Jak zaczniesz analizować wszystkie lu ważniejsze wskaźniki ekonomiczne ,inflacje , bezrobocie i inne to będziesz miał taki szum informacyjny że będziesz wiedział że nic nie wiesz.
          Dla mnie nie ma lepszego wskaźnika koniunktury rynku amerykańskiego niż DJI.
          To samo dotyczy WIG 20 czy np. WIG.
          Jeśli widzę jasno i wyraźnie pewne zależności na wykresie WIG , a WIG 20 pokazuje zupełnie coś innego to go po prostu nie stosuje.
          Nie chodzi o to że go nie „lubię” , ale nie sprawdza mi się.

          1. Michał

            Sprawdza się? A po czym wnosisz?
            Twoje depo mówi coś wprost innego.

            Wszystko z AT Ci się sprawdza ale obecnie zostałeś z mocno stratną pozycja.
            To ja wolę nie wiedzieć co by było gdyby się naprawdę ta AT nie sprawdzała.

          2. admin

            Widać inwestowanie nie jest taka prosta sprawą.
            Czasami prognozy się sprawdzają , czasami nie …..a decyzje trzeba podejmować.

    1. admin

      Odnosząc się do tego artykułu mogę jedynie przedstawić moja prognozę dla Hanseng którą umieściłem na ostatnim wpisie.
      Bez wchodzenia w szczegóły.
      Czas zweryfikuje czy mam rację.

  13. Slawek

    I jeszcze kurs USD-PLN niebywała siła 4,09 równosc fal wypada na 4,0 .Czyli zagranica nie opuszcza jeszcze łajby zwanej GPW. Wig 20-USD od dołka prawie 100%

    1. admin

      Jeszcze stosunkowo nie tak dawno mówiono że polski złoty jest nic nie warty i USD jest najlepszy…….bo był najlepszy.
      A USD będzie dalej spadał i osłabiał swoja pozycje , a złotówka bedzie nabierała siły.
      Zapewne politycy wykorzystają to jako że jest to ich zasługa…….ale to nie ma z tym nic wspólnego.

    1. admin

      Przez te podwyżki stóp procentowych ceny kredytów poszły masakrycznie w górę,a wg. mnie nie będzie lepiej .

      1. Slawek

        No i złoto odbiło od ostatniego wsparcia 1929 w punkt ,zejscie poniżej dawałoby juz mocny sygnał sprzedaży

        1. admin

          Jestem przekonany do dalszych wzrostów.

  14. Marcin

    Wiele razy wspomina Pan, że wspiera się analizą techniczną, może każdy widzi to co chce zobaczyć, ale mimo wszystko warto pozostać obiektywnym i spoglądać nie tylko na te formacje które potwierdzają daną tezę.
    Formacja oRGR na DJI, której zasięg idealnie ląduje na szczytach. Ja nie mówię że cena tam dojdzie, ale warto być ostrożnym.
    https://zapodaj.net/plik-t6Z3u2Mzvi

    1. admin

      Mam inne zdanie w tym temacie.Być może rozwinę to w najbliższym poście.

    2. Sławek

      Jakiś czas temu duzi inwestorzy mówili że zanim nastąpi załamanie w USA indeksy jeszcze raz osiągną szczyty wszechczasow

      1. admin

        Tak będzie ,tylko że najpierw będzie tzw. fałszywe dno które dla WIG będzie na poziomie 28490 pkt. , potem jazda w górę ( korekta ) , ale ona nie dosięgnie poprzednich szczytów.
        Takie jest moje zdanie.
        Kto ma racje jak zwykle tylko czas to zweryfikuje.
        Duzi inwestorzy też się mogą pomylić.
        Ja jestem bardzo, bardzo „małym” inwestorem, ale to wcale nie znaczy że nie mogę mieć racji.

        1. Sławek

          Nie zgadzam się z tobą ja obstawiam że to bardziej może być teraz niż później. Jeżeli teraz oczywiście tego nie wiemy jeżeli są to fale pierwsze spadkowe w USA to fala pierwsza może spokojnie znieść cały spadek od stycznia 22 i go nadbic czyli poprawić rekord wszechczasow. Oczywiście to jest wrozenie z fusów ale może się zdażyć.

  15. Slawek

    Druga i trzecia linia spółek juz nie ciągnie i powiedzialbym ledwie zipie .Tak samo jak w Niemczech a tam nawet gorzej bo Mdax odstaje od głownego wskaznika ponad 20 % .Czy tak wygląda szeroka hossa czy raczej wąska grupa najbardziej wazących spółek w swiatowych indeksach, ciągnie ten wóz Pomimo ,że może nasz rynek a szczególnie wig 20 nie jest bardzo mocno wyceniony to przypomina to już małą euforię.Zagranica ciągnie jak szalona .Wszystkie zle wiadomoźci są ignorowane bo papiery są w silnych rękach.Dolar -pln dziennie po 1% w dół Dziś 4,06,A jutro rozliczenie kontraktów myślę ,ze bedzie jazda gdzie dolar może rozmieniać 4 pln a wig 20 +2-3 %

  16. Michał

    Rolujesz S na nową serię?

    1. admin

      Oczywiście , tak jak od dwóch lat.

    1. admin

      Czy naprawdę będziesz zadowolony z tego że moja prognoza się nie sprawdzi , i zamknę bloga ????

      1. Andrzej

        Drogie akcje = niskie dlugoplanowe zwroty. Nieublagana zaleznosc matematyczna. Kazdy normalny inwestor powienien sie cieszyc ze spadkow. Ja tam trzymam kciuci ze prognoza/wrozenie z AT ci sie Andrzej sprawdzi i cos spadnie.

    1. admin

      Dziękuje za podesłanie tego wywiadu.Bardzo sobie szanuje pana Prezesa bo korespondowałem z nim 10 lat.Trudno to nazwać korespondowaniem bo był to praktycznie przekaz informacji jednostronny.Ale muszę przyznać że na każdego mojego emaila miałem odpowiedz.
      Ale on zupełnie inaczej postrzega obecną rzeczywistość , w związku z tym nie mieliśmy wspólnego poglądu.
      Z tego wywiadu wynika że przewiduje on dalsza hossę na rynku.
      Zatrudnia Tomasz Hońdo bardzo dobrego analityka , może i nawet najlepszego w kraju , ale analityk tylko wysuwa prognozy a szef je akceptuje albo nie.
      Wygląda na to że obydwoje prognozując dalsza hossę .
      Ja mam zupełnie inne zdanie na ten temat i tylko czas zweryfikuje kto ma rację.
      To jest taki pojedynek Dawida z Goliatem.
      Sam musisz wybrać na kogo postawić.

  17. Sławek

    Andrzej uspokój się we wrześniu 22 namawiałeś mnie żebym postawił na ciebie hmm. Taki film mi się przypomniał że za dziewczyne bym oddał rękę teraz kurwa chodził bym bez ręki. Chłopaki nie płaczą.
    Przypomnę poraz enty trend trwa do jego odwrócenia.
    Gdy od października 22 twój trend się załamywał bo
    1. w ciągu trzech tygodni tworzyły się trzy białe swiece czyli trzy białe kruki= zmiana trendu na wzrostowy.
    2. Złoty krzyż przebicie od dołu średniej z 200 sesji czyli sygnał kupna
    3. Wybicie Lini trendu spadkowego zapoczątkowanego z października 21 sygnał kupna

    W ten sposób zmieniał się trend na wzrostowy. Ty go nie dostrzegales bo żyjesz w swojej rzeczywistości. Książkowo trend its my frind.

  18. Damian

    A jak miał bloger to zauważyć jak nie zna się na analizie technicznej.
    Ten blog to prowokacja

Dodaj komentarz