Zastanawiam się ostatnio co tak naprawdę się dzieje na giełdzie w ostatnim czasie tzn. ostatnich dwóch lat. Tak z punktu widzenia psychologii.
Nie stosuje tej metody do spekulacji czy analizy rynku ale dzieje się cos naprawdę ciekawego.
Żeby to ogarnąć trzeba by sobie przyjąć pewne założenia.
Dla mnie tym założeniem jest to że od przełomu 2021/2022 rozpoczął się krach stulecia i tego się będę trzymał. Nie chce teraz wracać dlaczego tak uważam bo opisuje to już od dwóch lat na blogu.
Co się dzieje???
Z jeden strony rynek akcji na świecie od przełomu 2021/2022 zaczął spadać ale w ostatnim czasie tzn. od października 2022 wystąpiła mocna „korekta” ….z podkreśleniem korekta tego spadku.
Większość rynków i indeksów zbliżyła się do swoich szczytów z przełomu 2021/2022.( np. DJI ).
Niektóre pokonały nawet ostanie szczyty DAX , CAC.
Czy to oznacza siłę rynku?????
A może to jest faktycznie tylko korekta.
Ja uważam że to jest korekta.
Ale jeśli ten krach faktycznie się rozpoczął dlaczego nie ma mocnych spadków.
Z psychologicznego punktu widzenia przyczyną może być nieprawdopodobna wiara inwestorów i tych dużych i małych w nadejście lepszych czasów , bo przecież skoro od kilku dekad jest coraz lepiej to dlaczego miało by się to zmienić.
I stąd mogą być te mocne korekty.
Oczywiście rynek zweryfikuje to w najbliższym czasie i pewno wyjaśni się czy będą kontynuowane wzrosty czy spadki.
Jeśli będą kontynuowane wzrosty to to o czym tu pisze nie będzie miało większego sensu, ale jeśli mam rację, to sprawa będzie wyglądała zupełnie inaczej.
Nie jestem zawodowym analitykiem , nie utrzymuje się z pisania analiz i prognoz rynku więc mogę stawiać sprawę prosto …..tak jak to widzę.
Jeśli będę miał racje , a o tym jestem przekonany to będę kontynuował swojego bloga , którego nieprzypadkowo nazwałem „Widmo krachu”, aby każdy czytelnik który jest zainteresowany moimi prognozami wiedział z kim ma do czynienia.
Z drugiej strony warto się zastanowić nad tym co się może stać jak inwestorzy stracą nadzieje na lepsze jutro. Co nas może czekać po tak dużych wzrostach z ostatnich lat.
Jak może być przyczyna tego że inwestorzy stracą taka nadzieje na dalsze wzrosty tego nie wiem.
Bo AT którą się posługuje nie odpowiada na takie pytania.
Ale jakaś przyczyna na pewno musi być ,….jeśli w ogóle cos takiego ma się stać.
Łączenie AT z analiza fundamentalną w chwili obecnej nie ma większego sensu.
Wracając do aktualnej sytuacji to nic ciekawego się nie dzieje.
Rynek jest w stanie wyczekiwania.
Na co nie wiem.
Być może coś się wydarzy w przyszłym tygodniu jak rząd USA będzie musiał zwiększyć deficyt budżetowy.
Z jednej strony robią to już od lat ciągle zwiększając swoje zadłużenie , to dlaczego akurat teraz miało by się cos złego stać.
Ale z drugiej strony czy naprawdę ktoś uważa że można się tak zadłużać i zwiększać deficyt budżetowy w nieskończoność.
I tutaj przychodzi mi na myśl genialna książka Petera Schiff „ Gospodarka rozwój krach”.
Nie daje ona odpowiedzi kiedy może się skończyć ten proces zadłużania gospodarki światowej , ale daje obraz tego że w nieskończoność tego nie da się tak kontynuować.
Druga taka ciekawa pozycja którą ostatnio przeczytałem to „Jak rzadzic światem „ której autorem jest Pedro Banos.
Dawno dawno temu upadło kiedyś Cesarstwo Rzymskie , Cesarstwo Bizantyjskie , Imperium Osmańskie , Imperium Brytyjskie , Imperium Holenderskie , .
Czasy ich świetności bytowania wynosiły ok. 250 lat.
Ale w końcu upadły.
To że teraz nam się wydaje że nie może być gorzej to są tylko nasze oczekiwania i patrzenie się bardzo krótkowzroczne.
Historia pokazuje że to jest realne i może się zdarzyć. Tyle że nikt nie wie kiedy.
A skoro nikt nie wie kiedy i czy faktycznie się to wydarzy , po co sobie tym zawracać głowę???????
A może warto się nad tym zastanowić że taki krach o którym pisze jest możliwy.
Nie ważne kiedy on nastąpi ……ale jest możliwy.
Krach przyjdzie, ale jak Pan uwierzy we wzrosty i wyzeruje depo.
Rynek może zostać dłużej irracjonalny niż Ty wypłacalny.
Proponuje poczytać panu u mechanizmie iluzji i zaprzeczenia, który ewidentnie przejawia się w Pana rozumowaniu
„Czy to oznacza siłę rynku?????
A może to jest faktycznie tylko korekta.
Ja uważam że to jest korekta.”
Jak można nazwać korektą ruch na rynku, który wynosi ceny akcji do nowych ATH?
Pozdrawiam
Cale to przewidywanie mozna porownac do stwierdzenia ze kiedys bedzie mozna kupic akcje na wyprzedazy. Zeby inwestowac w gielde trzeba najpierw sobie zdac sprawe ze skomplikowanej rzeczy ze lepiej cos jest kupic taniej niz drozej (tak jak ze wszystkimi rzeczami) wiec jak pisalem wczesniej kazdy normalny inwestor powinien marzyc o krachu na gieldach. Teraz, kupowanie wiekszosci akcji zwiazane jest z podwyzszonym ryzykiem. Po ostatnich wybiciach widze tylko marne zwroty. Jedynie male ryzyko widze tylko w akcjach chinskich i spolkach wydobywczych (RIO, BHP, VALE).
A jak bym ciebie spytał to procentowo ile masz w portfelu gotówki a ile akcji.
Nie musisz odpowiadać , ale ciekaw jestem na ile jesteś zapakowany w akcje.
A ty ile masz gotówki na kolejne shorty
Co miesiąc podaje rozliczenie portfela.
Zawsze utrzymuje zabezpieczenie w gotówce w wysokości ok. 100 % depozytu.
Za resztę kupuje kontrakty.
To ile masz tych kontraktow bo dawno nie pokazywales portfela .Ostatnio miales jeden to ci powiem ,że grasz mega ryzykownie
Na chwile obecną 2 szt.
Co miesiąc aktualizuje stan portfela.
Pewnie jakies 3%/97%. Poleca sie trzymac gotowki na 3-6miesiecy wydatkow.
To znaczy że 97% środków masz w akcjach.
Dla mnie jak na obecną sytuacje to bardzo dużo.
Ale rozumiem , to jest twoja strategia.
Trzymanie gotowki na dluga mete to katastrofa bo inflacja zniszczy wszystko, wiec te 3-6 miesiecy rezerwy to niestety koniecznosc. Uwazam sie mimo wszystko za bardzo ostroznego inwestora. Akcje maja najwieksza szanse utrzymania kapitalu w dlugiej perspektywie wiec taka mam strategie. Lubie inwestowac w rzeczy ktore przynosza dochod a nie sa wirtualnym zyskiem jak zloto czy bitcoin. Mam nadzieje tak jak ty ze beda jakies spadki bo reinwestowanie dywidend na szczytach jest tylko marnowaniem potencjalu. Trzymac kciuki!
Ale musisz wziąć pod uwagę że trzymanie akcji na mocno wywindowanym rynku , tez jest bardzo dużym ryzykiem.
Wszystko zależy od tego kto i jak ocenia aktualne wzrosty.
Złoto nie daje wirtualnych zysków.To jest zabezpieczenie kapitału na długie lata.
Jak zlikwidują przepływy gotówkowe pieniądza przez ustanowienie tylko transakcji elektronicznych , z ograniczeniami ….a zuj dużo się mówi na ten temat.
To będą takie ograniczenia jak za komuny …tzw. kartki żywnościowe…….oczywiście nie dosłownie ale będą bardzo duże ograniczenia.
Oczywiście to wszystko będzie robione dla naszego dobra żeby uratować gospodarkę.
Takie sztuczki już były robione w Kanadzie w czasie pandemii.
Jaki to będzie miało wpływ na cenę np. złota …..nie wiem…..ale zapewne tak może być.
Za komuny cena dolarów była zupełnie inna w banku a inna na wolnym rynku.
Co się stanie z siłą nabywcza złota po takiej operacji ….tego nie wie nikt.
Jaki to bedzie miało wpływ
Na zlocie tylko wtedy zarobisz jak sprzedarz wiek zysk jest na papierze. Akcje placa dywidendy.
Mając złoto w każdej chwili możesz sprzedac tyle na ile potrzebujesz.
Zlota nikt nie doceniał przez ostatnich kilka dekad bo był ogólny dobrobyt.
Wszystkim się coraz lepiej powodziło……wszystkim.
I w czasie tego dobrobytu od 2003 roku gdzie złoto było po ok. 300 $ wzrosło do dzisiaj do ceny 1965 $.
Wzrost o 550 %. Jakby to przeliczyć na 20 lat to średnio rocznie złoto rosło o 27,5 %. Niezły wynik.
Weż pod uwagę że to był czas ogólnego dobrobytu.A teraz wyobraź sobie co się stanie ze złotem jak naprawdę będzie źle.
Ja złoto zacząłem kupować po ok. 350 $ i do dzisiaj trzymam.
Jak odrobię straty na kontraktach to co najmniej połowę znowu zainwestuje w złoto po aktualnych cenach.
A będę sprzedawał jak od obecnych cen wzrośnie ok. 10 razy.
I tyle mam do powiedzenia o złocie.
Możesz do tego nie mieć przekonania ale wróć pamięcią do końca 2021.Czy wtedy ktoś mówił o krachu ,o fatalnej sytuacji gospodarki na świecie.
Dzisiaj coraz więcej się o tym mówi a o dalszej wspaniałej hossie jakoś mało.
Co prawda większość nigdy nie ma racji ….ale kto na obecne czasy stanowi ta większość?????
No ale przecież akcje teraz dobre zwroty dają. Masa rynków z ATH. U nas małe spółki na historycznym szczycie.
Dobrze powiedziałeś……dobre zwroty dały.
A jakie zwroty dały pozycję krótkie? Bo ciągle je wychwalasz? Na większości rynków shorty dały duże straty. Zyski? To jedynie założenie. Bo nie widać aby teraz jakoś na shortach się zarabiało.
Na shortach się zarabia jak rynek spada.
Ja je wcale nie zachwalam tylko tak gram.
To ci powiem Andrzej odjechałes całkowicie z tym sprzedawaniem złota x10 .Jak bys powiedział 100% 150% ale 1000% .To nie za twojego zycia .A zysk jest w momecie spieniezenia a nie wirtualnie .Złoto w danej chwili walczy z mega oporem na 2030-50 usd podchodzac czwarty raz .a co bedzie dalej nikt nie wie nawet wróżka kłębuszka.
Pewne sa smierć i podatki
Posłuchaj tego postu https://www.youtube.com/watch?v=uyJFmiARTBY&t=26s
I zastanów się czy facet nie może mieć racji.
Po prostu przemyśl to na spokojnie , bez emocji.
Powiedzmy że prognozowałem w dłuższym czasie wzrost ceny złota ok. 10 razy.
Ale po wysłuchaniu tego postu jestem jeszcze bardziej do tego przekonany.
Dzisiaj nikomu się w głowie nie mieści że akcje mogą spaść o 90 % w skali arytmetycznej( powiedzmy na przestrzeni 5 lat ).
Ale ja jestem do tego przekonany nie tylko że to jest możliwe , ale i że tak będzie.
Slawek, mysle ze to kwestia czasu ale masz racje, to moze byc nie za naszego zycia. Mysle ze jak Dow Jones przekroczy 1 000 000 to zloto moze dojsc do $20 000 za uncje. Oczywiscie jesli dozyjemy tego to wszyscy bedziemy multi milonerami…
Bardzo ciekawe rozumowanie ma ten autor filmu na youtube pod koniec. Porownuje dow jones I cene zlota z poczatku lat 80tych I poprzez porownanie do dzisiejszych poziomow dow jones tlumaczy ze cena zlota powinna wynosic $42000.
Nie wiem czy swiadomie ale fantastycznie pokazal jak productywne aktywa bija na leb na szyje nie produktywne inwestycje. Troche mu sie liczby pomylily ale postaram sie go poprawic ponizej:
Dow jones w latach 80tych: 700 wedlug autora, okolo 900 wedlug danych historycznych
Cena zlota w latach 80tych: $35 wedlug autora filmu, ja tam widze $600 na wykresach z poczatku lat 80tych.
Wszystkie te wartosci nie uwzgledniaja inflacji. Jakby to dodac to okazalo by sie ze obecna cena zlota nie pokonala jeszcze szczytow z poczatku lat 80tych.
Dow jones wzrosl 36x od tego czasu a zloto wzroslo 3.25x. Ponad dziesieciokrotna roznica.
Warto to sobie przemyslec jaka to jest roznica…
Nie wiem czy gość ma rację,mowi sensownie moze kiedyś sie dowiemy .Z jego wyliczen złoto ma wzrosnąć 24 razy .A czy nas czeka ta sama stagflacja co w latach 70-tych ,teoretycznie jak pomysleć wszystko do tego zmierza tyle tylko ,ze jezeli tak będzie to złoto nie koniecznie może powtórzyć taki sam scenariusz co w tamtym okresie.A dlaczego bo nic dwa razy się nie zdarza.Za duzo ludzi w to wierzy ,ze tylko złoto uchroni im kapitał przed strata wartosci
W miedzy czasie moze wydarzyc sie cos czego nikt nie przewidzi .I wtedy wszystkie zalozenia posypia się jak domek z kart.
Ja dokładnie tak myślę, że tylko złoto uchroni nasz kapitał przed stratą.
Złoto od kilku tysiącleci było zawsze najlepszym zabezpieczeniem kapitału.
Dlaczego teraz miało by się coś zmienić???
Bo są krypto waluty który ktoś kiedyś wymyślił , i one maja być lepszym zabezpieczeniem kapitału niż złoto które ma tradycje kilku tysiącleci.
A może cebulki tulipanów które też kiedyś na szczycie hossy miały taka wartość że za jedna z najlepszych gatunków można było kopić kamienicę.
A co dzisiaj można kopić za 1 cebulkę tulipana????
To samo będzie z kryptowalutami.
W szczycie BTC wyceniono na ok 66 000 $. Myślę że tez można by za to kopić kamienicę lub dom.
Jak spadnie do 10 $ za szt. to tak naprawdę nic się nie stanie.Świat się nie zawali.
A złoto zawsze będzie miało swoja wartość szczególnie w okresie nadchodzącego kryzysu.
Czy słyszałeś żeby jakieś banki robiły sobie rezerwy w kryptowalutach , czy w cebulkach tulipanowych .
Mozliwe ze kupowanie zlota pozwoli pokonac inflacje i uchronic kapital przed strata. Ciezko to nazwac jednak inwestowaniem. Dla mnie inwestowanie ma na celu nie przeniesienie wartosci nabywczej w czasie, tylko pomnozenie wartosci. Dlaczego mialbym teraz zamrazac na przyklad roczne wynagrodzenie by korzystac z tego na starosc? Wolalbym te pieniadza wydac teraz na wakacje z rodzina niz otrzymac te same pieniadze na starosc gdzie jedyne czego pewnie bede potrzebowal to koc, zupe i ksiazke. Recepta na dorobienie sie jest banalnie prosta – inwestuj ile mozesz w produktywne, bezpieczne inwestycje jak jestes mlody, a starosc bedziesz mial zabezpieczona. Charlie Munger powiedzial ze „pierwsze 100 000 to suka ale musisz to zaoszczedzic i zainwestowac, potem juz mozesz troche odpuscic”. Jak na przyklad slysze jak ludzie daja dzieciom jakies zlote monety na komunie to az mi serce peka. Nie dosc ze marnuja dekady rozwoju majatku to jeszcze ucza zlych nawykow. Ja na przyklad otworzylem konto emerytalne inwestujace w indeksy akcji dla swojej corki jak miala 6 miesiecy 6 lat temu i co miesiac wrzucamy tam jakies male pieniadze. Corka nie ma jeszcze 7 lat a juz ma na koncie emerytalnym zainwestowane 5000 dolarow ktore na jej emeryture pracuja, placa dywidendy.
Bardzo rozsądne podejście do zabezpieczenia finansowego dziecka.Tzw. składany procent jest którymś tam cudem świata .Cyba siódmym.
Myślę że bardzo mało ludzi tak robi szczególnie młodych.
Ale powinieneś wziąć pod uwagę że jak jakaś strategia inwestycyjna przynosiła zysk przez ostanie np. 4 dekady to niekoniecznie to się musi powtórzyć.
Zdaje sobie sprawę że pewno odbierasz to co teraz pisze jako takie puste gadanie , ale tak może być.
Ja jestem przekonany że wszelkie strategie inwestycyjne które sprawdzały się na przestrzeni ostatnich 5 dekad są już nieaktualne.
Pisze o tym jasno i wyraźnie ,ale przekonałem się musi się to stać żeby wszyscy w to uwierzyli.Innej opcji nie ma.
Jeśli chodzi o te prezenty na komunie w postaci np. złotych monet to moim zdaniem jest to super sprawa.Dzieciak tego nie wyda na byle co i w czasie może nauczy się że na obecne bardzo złe czasy to jest najlepsza inwestycja.
Jesteśmy ludźmi z innego pokolenia , ja już jestem na emeryturze i na pewno inaczej patrze na te wszystkie sprawy.
Ale jedynie czas rozstrzygnie kto ma racje.
Jakbym miał doradzać swoje córce to na pewno bym jej doradził aby trzymała się jak najdalej od giełdy przez najbliższe 3-5 lat.
Ale to jest moje zdanie.
Ale bardzo ważne jest żeby dla dzieci już od najmłodszych lat odkładać systematycznie jakąś kwotę bo jak wejdą w życie dorosłe to będą mieli z czym startować.Bardzo niewiele osób tak robi .
Im wyzej ida gieldy tym bardziej strategia shortowania ma sens. Sam tego nigdy nie robilem bo nigdy nie wiadomo kiedy I ile spadna gieldy I jest to strategia bardzo ryzykowna dla mnie. Kazdy jednak powinien liczyc na I cieszyc sie ze spadkow.
Ważne żeby po drodze takiej strategii nie splajtować .
Ale jak się przetrwa to można się odkuć z nawiązka.
Dlatego trzeba otrzymywać duży zapas w gotówce dla uzupełnienia depozytu i nie szarżować zbyt mocno.
Ciekawa sytuacja na najbardziej ważącym w indeksach PKN Orlen. W czwartek spółka mocno spadała po rekordowych i największych wynikach w historii. Piątek sytuacja odwraca się o 180 stopni i spółka rośnie o 4% i najwyższych obrotach pośród wszystkich spółek. Co ciekawe na wykresie pojawia się objęcie hossy na wykresie dziennym. Ciekawe jak to wszystko potoczy się w nadchodzącym tygodniu.
I oczywiście tak działa psychologia rynku w dzień astronomicznych wyników spółka mocno spada by w kolejny dzień mocno rosnąć. Z tego wynika że jak spółka podaje mega wyniki i spada tzn ze będzie dalej spadać a jednak na drugi dzień na shorty przychodzi zimny prysznic
Z tego co zauważyłem tak się dziej bardzo często że po ogłoszeniu dobrych wynikach spółka zaczyna spadać.
https://bithub.pl/gospodarka/chiny-juz-przegrywaja-z-usa-przez-ai-gielda-juz-to-widzi-hangseng-przed-wielka-bessa/
Być może hangseng trochę wyprzedza giełdę na Wall Strett i naszą.
Jestem przekonany że te giełdy są obecnie mocno skorelowane ze sobą a hangseng jest po prostu najsłabszy.
Jestem przekonany że najbliższy miesiąc rynek rozstrzygnie te wątpliwości.
Wiekszosc inwestorow postrzega hang seng jako najbardziej ryzykowny rynek. Z takim p/e to nic tylko kupowac teraz. Od roku zwiekszam ekspozycje na chinski rynek.
Liczysz na to że jak coś spadnie to kupisz taniej.Potem poczekasz aż znowu wzrośnie i sprzedasz z zyskiem.
Ale przecież teraz wszyscy o tym dobrze wiedza że to jest najlepsza strategia inwestycyjna.
Wszyscy o tym trąbią na lewo i prawo od co najmniej 5 – 10 lat.
I sprawdza się !!!!!!
Wszędzie o tym słyszę i czytam że to jest najlepsza strategia na obecne czasy bo sprawdza się od co najmniej dekady.
Ale jak już wszyscy o tym wiedza to w najbliższych latach tez się sprawdzi??????
Hang seng jak i inne ważne indeksy DJI , DAX czy WIG moim zdaniem w obecnej chwili znajdują się na jednej wspólnej równi pochyłej.Jedne są bardziej przewartościowane inne niedowartościowane , ale jak się zaczną spadki to będzie efekt kuli śnieżnej….nikt się przed nią nie uchowa.
Ja nikogo nie straszę ale przekazuje tylko swój punkt widzenia.
Ja raczej nie sprzedaje tylko kupuje i reinwestuje dywidendy. Jedyne akcje jakie sprzedalem w ostatnim roku to jakies tam male okazje kupione tanio podczas covidu i nie kwalifikowaly sie na wieczne trzymanie jak reszta portfolio. Co do zlota to roznica pomiedzy $550 a $1950 przez 20 lat to daje dokladnie 9.8% w skali roku przez 20 lat. Nie patrzysz jednak co sie dzialo pomiedzy 1980 a 2003. Zloto spadalo przez 20 lat. Tracilbys pieniadze przez 20 lat kupujac cos co nie przynosi ci dochodu a generuje tylko koszty? Ja na takie ryzyko nie jestem gotowy. Szczegolnie teraz kupowanie zlota uwazam za nie najlepszy pomysl. Dalej wojna trwa na ukrainie, ciagla niepewnosc z covidem, chiny patrza na Taiwan… pod wzgledem ryzyka i potencjalnego zysku to moze byc chybiona inwestycja na najblizsze dekady. Nie biorac pod uwage ze podwyzszona cena surowca powoduje wieksze wydobycie i udoskonalanie technologii odzyskiwania zlota. Zobacz jakie jest teraz zainteresowanie zlotem wsrod inwestorow indywidualnych, przeciez wiekszosc nie ma racji…. Chinski rynek za to szoruje po dnie a chiny odpowiadaja chyba za prawie 30% produkcji swiatowej. Ryzyko? Raczej nie..
No to mamy odmienne zdanie w tym temacie.
https://stooq.pl/q/?s=^hsi&c=3y&t=c&a=lg&b=0
Oczywiscie że rostrzygnie ale na wykresie może tworzyć się odwrócona glowa z ramionami .Ciekawe jak to se potoczy w najbliższych tygodniach na HSI
https://10-procent-rocznie.blogspot.com/2023/05/niespotykanie-niski-popyt-wewnetrzny.html
Jedni piszą o wzrostach inni o spadkach , a rynek i tak zrobi swoje.
Ja obstawiam spadek.
Miec nadzieje ze przyjda te spadki niedlugo.
To nie nadzieja tylko wnioski wynikające z AT ….wg mojej prognozy.
A czemu zakładasz, że tylko wzrosty albo spadki?
Rynek może spokojnie wejść w trend boczny i nie będzie dużym zmian przez jakiś czas. Na polskim rynku już nierzadko tak bywało.
Tak może być , ale po sześciomiesięcznym okresie dryfowania DJI , trudno mi oczekiwać że rynek w dalszym ciągu będzie w trendzie horyzontalnym.
Albo będzie rósł , albo zacznie spadać.
Ja zakładam że będzie spadał.
Robi sie ciekawie na wykresach na dziennym wig 20 gwiazda wieczorna ,na tygodniowym tworzy się gwiazda wieczorna choć moze byc zanegowana gdyz do konca tygodnia pare sesjii .Dax podwójny sczyt i na wykresie wyspa odwrotu ,cac 40 nadbicie podwojnego szczytu i powrót.Czerwiec może byc goracy nie tylko w pogodzie .Zobaczymy
Bierzesz po prostu zły wskaźnik. DJIA YTD czyli licząc tylko ten rok to spadek niemal o 1proc.
SP500 w tym czasie wzrost ok 10proc. A Nasdaq w górę 25proc.
Nic dziwnego, że ciągle negujesz wzrosty skoro wybrałeś całkowicie złe odwzorowanie rynku amerykańskiego.
Już pisałem, że Travelers z wyceną 40mld USD ma niemal identyczny udział w indeksie co Apple z wyceną 2800mld! I 6 razy większy udział niż Intel a Intel ma wycenę 3 razy wyższą.
Może i DJIA dryfuje ale SPX czy NQ które odzwierciedlają szeroki rynek miały spore ruchy w ostatnim okresie.
Jak autor będzie słuchał takich specjalistów i się podniecał srebrem albo złotem to nigdy się nie dorobi.
Dziwnym trafem taki specjalista od AT jak autor bloga jakoś na AT srebra i złota nie patrzy. Bo by wtedy zobaczył, że bardziej byczo wyglądają akcyjne niektóre indeksy niż te srebro czy złoto. Co ciekawe ostatnio w ten segment bardzo dużo drobnych inwestorów wchodzi. Sam mam znajomych co po covidzie mocno dopasowali złota bo przecież ma chronić przed inflacja.
I się okazuje, że przez ten czas lepiej dała zarobić lokata w losowym polskim banku.
Naganianie na złoto i srebro trwa od jakiegoś czasu. Nawet w akcjach nie siedzi tyle drobnicy co na tych rynkach.
Ja się nie podniecam srebrem i złotem tylko na spokojnie kalkuluje co się najlepiej będzie opłacało.
Napisałeś że „że bardziej byczo wyglądają akcyjne niektóre indeksy niż te srebro czy złoto”.
A powinieneś napisać że bardziej byczo do tej pory wyglądały niektóre indeksy itp.
Te słowa „wyglądają” i „wyglądały” ma w chwili obecnej moim zdaniem bardzo doże znaczenie.
Ja osobiście nie naganiam nikogo na złoto i srebro bo nie mam w tym żadnego interesu , a przedstawiam mój punkt widzenia.
Chyba tych wykresów w ogole nie przeglądasz. SPX czy NQ. Nie mówiąc o naszym WIG20 czy CAC albo DAX. Przecież to są bycze trendy.
Mam wrażenie, że jak widzisz, że to indeks akcyjny to nieważne jak wygląda to mówisz, że będzie spadało.
Ciekawe czy byś to samo rozrysował gdybyś dostał wykresy złota/srebra/akcji bez podpisu co to jest ..
Domyślam się że ty rozpatrujesz wykresy w krótkim okresie czasu tzn. kilka miesięcy , pół roku i widzisz że wszystko rośnie.
Dla mnie punktem odniesienia jest przełom roku 2021/2022.
I patrząc z tego punktu widzenia wygląda to zupełnie inaczej.
Indeksy zbliżyły się do szczytu z okresu 2021/2022 i nie pokonały go . No może z wyjątkiem CAC , ale na dzień dzisiejszy jest poniżej ATH.
Dla mnie to nie jest hossa , tylko korekta w trendzie spadkowym zapoczątkowanym na przełomie 2021/2022.
https://dakowski.pl/zaklady-azotowe-pulawy-stoja-przez-60-lat-czegos-takiego-nie-bylo-mosze-kantor-powiedz-jaki-jest-powod-przestoju-gdy-ceny-gazu-sa-niskie/
Bardzo ciekawy artykuł.
To jest naprawdę duża zagadka dlaczego ceny gazu w Polsce i innych krajach są obecnie takie wysokie podczas gdy na rynkach światowych spadły poniżej poziomu sprzed wojny na Ukrainie.
Są na pewno ludzie którzy wiedza dlaczego tak jest , ale moim skromnym zdanie jest o efekt nieodpowiedzialnych manipulacji rynkiem gazu i nie tylko przez urzędników Uni Europejskiej.
Wszędzie gdzie politycy ingerują bezpośrednio w gospodarkę robią jej największą szkodę.
Osobiście analizuję wykresy dzienne ,tygodniowe ,miesieczne głównie wig 20 bo on nadaje ton naszej giełdzie i ma najwiekszy udział w Wig .Może nie wielu wie ale ci co grają wiedzą na pewno ,że wig 20 jest liczony bez dywidend wyplaconych przez te spółki przez lata.Prawdziwy obraz Wig 20 to z koncówką TR to on uwzględnia dywidendy i na dziś to 3902 ,75 pkt a bez dywidend to około 2000 pkt .Szeroki Wig uwzględnia te dywidendy blu chips.
Po pieciofalowej zwyzce po panice bankowej utworzyła się korekta abc ksiażkowo .Na dziennym gwiazda wieczorna zadziałała perfekcyjnie schładzajac indeks wig 20 z 2026 pkt do 1890pkt.Nastepnie na tygodniach tworzyła sie równie gwiazda wieczorna ale została zanegowana dzis na koniec tygodnia wzrostem o 3,7 % ;Luki cenowe utworzone po piatej fali dzis zostały ostatecznie domknięte pierwsza wczoraj na 1943 pkt i ta na górze dziś 2001 pkt.
A co moze wydarzyć się dalej oczywiście opcji jest kilka .Opór 2050 pkt i fibo 61,8 na razie jest w grze ale gdy znowu wielu to widzi może zostać przełamane i droga moze byc otwarta na 2300 pkt.
Co moze bardzo niepokoic to pycha ,która dzis powstala kolejna dzienna luka cenowa ,która na wig 20 jest zawsze w 100% domykana a to już druga po panice bankowej .Pierwsza na dole 1711 pkt i taz dziś 1950 pkt .Nie wiem kiedy nie mam szklanej kuli ale te luki cenowe zostana domkniete wczesniej czy pózniej
Bardzo mi się podoba twoja analiza.Jest bardzo konkretna.
Szczególnie ta druga luka cenowa na WIG 20 którą zauważyłeś.
Ja tez jestem przekonany że zostanie domknięta.
Myślę że wcześniej niż później.
Fibo tez wygląda ciekawie.
Ale zwróć uwagę na DJI .Podczas gdy nasze indeksy idą ostro w górę DJI spada od kwietnia 2023.
Coś tutaj nie gra.Zawsze DJI pokazywał swoja moc i siłę ….a teraz…..
Finanse świata zostały uratowane .
„Za sprawą porozumienia w sprawie zawieszenia limitu zadłużenia, udało nam się zapobiec kryzysowi gospodarczemu i zapaści gospodarki – powiedział prezydent USA Joe Biden”
To tak jakbym słyszał Kaczyńskiego że dla dobra ludu i rodzin podnosi 500 + na 800+.
Albo jeszcze lepiej jakbym słuchał wypowiedzi przew. Rady Polityki Pieniężnej z tytułem Profesora co on robi żeby ratować gospodarkę polską.
Tylko że do Bidena ludzie maja jeszcze przekonanie , w Kaczyńskiego wierzą analfabeci inwestycyjni i ludzie którzy żyją z zasiłków, a w Pana Profesora to chyba wierzy tylko PIS i to oficjalnie.
No i bardzo dobrze Andrzej corke masz bardzo mlodą więc ma szmat zycia przed sobą a nawet po róznych zawieruchach akcje w długim terminie dadzą zarobić W Usa,tam wiekszość obywateli ma doczynienia z giełdą.W Polsce niestety tak nie jest gdyz mało kto oszczędza na starość w ten sposób.Reforma ofe w 2013 całkowicie położyła ten system oszczędzania.
W nowo powstałe ppk mało ludzi przekonało gdyż myślą ,ze pieniądze jakaś kolejna władza im zabierze choć to jest system dobrowolny i teoretycznie nie do ruszenia.Ale ludzie myślą inaczej gdyz brak jest edukacji.Polak kupuje np akcje jak są po dużych wzrostach bo usłyszał ,ze tylko sie zarabia jak w 2007 i wiele osób traci duże kwoty.
Generalnie funduszom zależy by ludzie byli niekumaci bo łatwiej ich ograć a pózniej zniknąć i przyjść za jakiś czas i za bezcen od nich odkupić .
Ja osobiscie tez oszczędzam w PPE w swoim zakładze pracy uzbierała się tam spora suma a do emerytury jeszcze parenaście lat
Super,Gratuluje takiego podejścia do tematu.
Jak się zaczęło OFE to zajmowałem się naborem do nich.
Osoby po 40 roku zycia dawały sie przekonać i były zainteresowane OFE.
Natomiast młodzi 20 – 30 lat ….ich to kompletnie nie interesowało.
Argumentem było to że być może nie dożyją do emerytury , wiec po co im to.
A ja mówiłem że jak nie dożyją to nie będą mieli tego problemu , natomiast problem będą mieli jak dożyją , bo wtedy z emerytury nie wyżyją.
Ale nie docierało to do nich.
Podobnie jest i teraz , ludzie młodzi i starsi w wieku 35 – 45 lat nie są kompletnie zainteresowani odkładaniem na emeryturę.
Wielokrotnie próbowałem w pracy poruszyć ten temat …..nie to żeby kogoś namawiać na coś….ale żeby podzielić się swoim doświadczeniem w tym temacie.
Zero zainteresowania.
Nie wiem z czego wynika ta ignorancja , ale tak jest.
Masz racje Slawek, malo ludzi w Polsce oszczedza na starosc. Zagarniecie OFE przez rzad juz do konca pozbylo ludzi wszelkiego zaufania. Co do zwrotow, to po ostatnich wybiciach to nie wiem czy sp500, Dow Jones czy Nasdaq bedzie wyzej za dekade (licze, podobnie jak admin na jakas korekte) . Szukam jakis malych okazji ale nic speciajnie nie widze. Dokupilem troche Rio Tinto w zeszlym tygodniu to juz teraz poszlo niestety w gore. Wiec tylko pod wzgledem ryzyka/zysku chinszczyzna zostaje. Z inwestowaniem to trzeba sobie wyprac mozg i zdac sobie sprawe ze lepiej kupic taniej…
https://bithub.pl/gospodarka/prezes-blackrock-fink-znow-przemowil-recesja-to-blef-imadlo-jest-gdzie-indziej/
Adminie, pewnie i mi sie odmieni i bede zlote i srebrne monety na emeryturze kupowal! Kto to wie, kto to wie. Przepraszam, mam jedna 10 uncjowa sztabke srebra. Kupilem w lutym 2020, miala byc na prezent slubny dla kolegi ktory podobnie jak ty kupuje kruszce. Covid przyszedl, kolega slub odwolal i teraz srebro zbiera kurz w sejfie….
Zatrzymaj ją .Nie sprzedawaj .Tak dla sztuki.
A za 3-5 lat zweryfikujesz to czy było warto poczekać.
Rattling superb info can be found on web blog.?
Your article helped me a lot, is there any more related content? Thanks!
Zapraszam do pozostałych postów.
It’s hard to find knowledgeable people on this subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks
After looking into a handful of the blog posts on your web page, I really appreciate your technique of blogging. I saved it to my bookmark site list and will be checking back in the near future. Please visit my website as well and let me know how you feel.
Good article. I definitely love this site. Thanks!
Great post. I’m experiencing a few of these issues as well..
Great article! We will be linking to this particularly great post on our website. Keep up the good writing.
I couldn’t resist commenting. Perfectly written!
I needed to thank you for this good read!! I definitely enjoyed every bit of it. I’ve got you book-marked to look at new things you post…
You have made some decent points there. I looked on the internet for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.
I was able to find good advice from your blog posts.
Good info. Lucky me I found your blog by accident (stumbleupon). I’ve book-marked it for later.
Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post plus the rest of the website is extremely good.
This is a topic which is close to my heart… Many thanks! Exactly where are your contact details though?
Hey! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization?
I’m trying to get my site to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
If you know of any please share. Cheers! I saw similar
text here: Wool product
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post and also the rest of the website is very good.
After checking out a number of the blog posts on your web site, I seriously appreciate your technique of writing a blog. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please visit my website too and let me know how you feel.
I’m impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s both equally educative and interesting, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The problem is something too few people are speaking intelligently about. I’m very happy that I found this in my hunt for something regarding this.
This is the right blog for everyone who wants to find out about this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I personally would want to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject that’s been discussed for many years. Excellent stuff, just wonderful.
The next time I read a blog, I hope that it doesn’t disappoint me just as much as this one. After all, I know it was my choice to read through, however I actually believed you’d have something useful to say. All I hear is a bunch of crying about something you could possibly fix if you weren’t too busy looking for attention.
Excellent web site you have here.. It’s hard to find good quality writing like yours nowadays. I truly appreciate individuals like you! Take care!!
Hi, I do think this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I’m going to return yet again since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.
Good article. I am dealing with many of these issues as well..
This site was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Thanks a lot.
I truly love your website.. Great colors & theme. Did you make this site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and would love to find out where you got this from or just what the theme is named. Kudos!
Saved as a favorite, I really like your blog.
May I simply say what a comfort to find somebody that genuinely understands what they’re talking about online. You certainly understand how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to read this and understand this side of your story. It’s surprising you aren’t more popular given that you definitely have the gift.
Great information. Lucky me I ran across your blog by chance (stumbleupon). I have saved as a favorite for later!
Howdy! This article couldn’t be written much better! Looking at this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I am going to forward this information to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Thank you for sharing!
An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a friend who had been conducting a little homework on this. And he in fact ordered me breakfast simply because I found it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to talk about this subject here on your blog.
A motivating discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you should write more on this subject, it may not be a taboo subject but typically people don’t discuss these issues. To the next! Best wishes!
Your style is really unique in comparison to other folks I’ve read stuff from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this blog.
Good day! I simply would like to give you a huge thumbs up for the excellent information you have here on this post. I will be coming back to your site for more soon.